16 januar 2023

Spet o permisivni vzgoji

Odzivam se na pogovor v zvezi z nedavnimi zločini v družinah (TVSLO1, Odmevi, 13. 1. 2023). Očitno je v družbi določen delež otrok, ki so vzgojno ne le zanemarjeni, da niti pozdravljati ne znajo, ampak zavoženi, da zaidejo v prestopništvo, in med njimi določen delež, ki so "terapevtsko neodzivni", brezčutni. Za to stanje kriviti "akademike, ideologe permisivne vzgoje", se mi zdi pretirano. Morda je pretirano tudi kriviti samo starše. V zvezi z zadnjimi primeri so tisti, ki so poznali družine, kjer so se zgodili zločini, opisali storilce kot nevpadljive. Mislim, da je ena od sogovornic celo rekla, da jo je fant, ki je storil zločin, vedno pozdravil in prijazno ogovoril. Je bil torej nevzgojen? Prav tako se mi zdi za lase privlečeno kriviti pisanje in poučevanje o »permisivni« vzgoji. Prav starši prestopnikov naj bi brali o vzgojnih teorijah? Najbrž je med nami preveč brezbrižnih ali prezaposlenih staršev, ki so se jim otroci zgodili; ki jih ne briga vzgoja, ne permisivna ne kaka druga, in prepuščajo otroke samim sebi, ali pa se nad njimi izživljajo. Najlažje ga je odgnati od sebe in mu pustiti, da počne, kar hoče. Vendar to - zgodovinsko gledano - ni "permisivna vzgoja". To je razpuščena, brezbrižna in samovoljna ne-vzgoja. To nima nič opraviti s tem, kar se poučuje na pedagoških šolah.

V pedagoški teoriji je že dolgo uveljavljeno razlikovanje med tremi vrstami vzgojnih pristopov: avtoritarno vzgojo, dopustljivo ali avtoritativno vzgojo (ki jo nekateri imenujejo "demokratična") in razpuščenostjo. 

Pri avtoritarni vzgoji mora otrok ubogati starše in druge odrasle (učitelje) na besedo, ne da bi lahko izrazil svoje počutje ali pomisleke, ne pred ukazom ne po ubogljivo izvršenem dejanju. Očeta/predstojnika je treba brezpogojno ubogati. Otrok "nima besede". ("Pri mizi se ne govori", "Ne ugovarjaj", "Molči" - so priljubljeni starševski ukazi). V nemščini pomeni mündig (iz die Mund - usta), polnoleten; to je tisti, ki ima besedo, ki lahko govori v družbi. Otrok je unmündig-brez besede, brez glasu. Tako vzgojo k brezpogojni pokorščini so krivili za to, da je večina Nemcev podpirala avtoritarni nacistični režim (»avtoritarna osebnost«, Adorno). 

Kot odpor do te vrste vzgoje so se po 2. svetovni vojni pojavila prizadevanja za "demokratično " ali  "permisivno" vzgojo. Ta pa prvotno ne pomeni, da se otroku pusti, da "dela, karkoli si želi", ne da bi ga starši ustavili, mu preprečili nezaželena dejanja, mu postavili meje in ga vodili v spoštovanju etičnih norm. "Permittere", lat., namreč pomeni "dopustiti" ("popustiti, popuščati" pa latinsko pomeni "remittere"). Pri tem permisivnem vzgojnem slogu naj bi upoštevali otrokove potrebe; dopustili, da otrok izrazi svoja čustva in misli, naj bo, preden uboga ali potem. Gre torej za vzgojo, ki dopušča otroku, da ima svoj "glas", ne da počne, kar hoče. Ravno nasprotno: vzgojitelj ga vodi in mu postavlja meje, mu pa prisluhne in po presoji upošteva njegove zadržke in predloge.

Ker mnogi ne razlikujejo med dopustljivostjo in popustljivostjo - kaže, da tudi strokovnjaki ne - se je pri nas uveljavilo napačno poimenovanje razpuščene vzgoje kot "permisivne" vzgoje. Tisti, ki smo še razlikovali med dopustljivostjo in popustljivostjo očitno nismo bili dovolj glasni in medijsko izpostavljeni, da bi prodrli (poleg mene tudi prof. dr. Ana Kranjc, dr. Anica Mikuš Kos). Napačno pojmovanje se je uveljavilo. tako da danes pri nas velja (?), da "permisivno" pomeni razpuščeno. To ponavljajo na televiziji vsevdilj in proti temu ni ga leka (dr. Leonida Zalokar, dr. Sebastjan Kristović) .

Zato te vrste zaželeno, dopustljivo vzgojo raje imenujemo "avtoritativna vzgoja" (ne avtoritarna, ne avtokratska, ne starševsko samovoljna). "Avtoritativno" pride od lat. "auctoritas", ki pomeni zgled, starševski zgled. Pri tej vzgoji, ki jo, kolikor vem, zagovarjajo tudi "akademiki", imajo vodilno vlogo zavzeti in odgovorni starši, ki otroka usmerjajo, mu postavljajo meje in ga poučujejo o normah in vrednotah. Avtoritativno vzgojo lahko imenujemo tudi "demokratična" vzgoja; povsem pravilno pa bi bilo tudi "permisivna vzgoja" (v raziskavah vzgojnih vzorcev v Štepanjskem naselju v Ljubljani v 80-tih letih na VŠSD smo še uporabljali ta naziv v pomenu zaželene, demokratične ali avtoritativne vzgoje).

Tretji vzgojni slog je razpuščena (ne-)vzgoja, ali "laissez-faire" vzgoja, ki jo pri nas napačno imenujejo "permisivna", ko bi jo, če že, morali imenovati "remisivna" (tega izraza ni še nihče uporabil). Pri tem slogu se starši ne brigajo za otroka, mu ne postavljajo meja, ga ne vodijo, tako da počne, kar hoče. 

Starši so danes izpostavljeni številnim pritiskom in skušnjavam, ki izvirajo iz potrošniške, tekmovalne družbe in narcistične kulture. Znajti se v tem vzdušju, da ne bi škodili otrokom, je prava umetnost. Sošolci se norčujejo, učitelji se ne znajdejo in nimajo opore; advokati grozijo v imenu kaj vem kakšnih pravic; ravnatelji tožijo, da nič ne morejo. 

Pomislimo tudi na to, da imamo na drugi strani mlade populacije nagrajene mlade znanstvenike, športnike, kuharje in druge mlade, ki znajo najti ravnotežje med svobodo in disciplino. Mogoče so tudi tega »krivi« – akademiki s svojimi »ideologijami«.


VZGOJNI SLOGI

 

 

 

 

AVTORITAREN (SAMOVOLJEN)

AVTORITATIVEN (DEMOKRATIČEN)

 RAZPUŠČEN 

(POPUSTLJIV, 

"PERMISIVEN"?)

 VZGOJITELJ

 

 

 

 

Togo vsiljuje pravila

Kaznuje neustrezno vedenje

 Izraža jezo, nezadovoljstvo

 Ne pojasni pravil

 Po njegovem je otrok asocialen

 Ne upošteva otrokovih želja, mnenj; o njih se ne pogaja

 Ne zanima ga, kaj otrok čuti, ni empatičen

 Vztrajno vsiljuje pravila, tudi če naleti na odpor

 Grob, kaznovalen

 Ni topel, ne sodeluje, ni vključen

 Ni skupnih dejavnosti

Ne postavlja izobraževalnih zahtev (če nižji sloj)

  

Jasno sporoča pravila

Odločno skrbi za spoštovanje pravil

Reagira na neubogljivost

Ne popušča otrokovemu pritisku

Izrazi nezadovoljstvo, če se otrok neprimerno vede

Izraža zadovoljstvo, če se otrok vede konstruktivno, ga podpira

Upošteva otrokove želje in preudari otrokovo mnenje

Ponudi alternative

Topel, sodeluje, odziven

Pričakuje zrelo, neodvisno vedenje, primerno starosti

Skupne kulturne, športne dejavnosti

Postavi izobrazbene cilje in skrbi za njihovo doseganje  

Ne sporoča jasno pravil

Ne poskrbi, da bi otrok spoštoval pravila

Popušča otrokovemu pritisku, joku, sitnarjenju

Nedosleden v zahtevah

Premalo zahteven, premalo pričakovanj glede zrelega in neodvisnega vedenja

Ignorira ali sprejme neustrezno vedenje

Skriva nepotrpežljivost, jezo, nezadovoljstvo

Ni zelo topel

Poveličuje pomen svobodnega izražanja impulzov in želja


OTROK

 

 

 

 

 

Konflikten, vzburljiv, napet, tesnoben otrok

Boječ

Nerazpoložen, nesrečen

Hitro postane slabe volje

Pasivno sovražen, čuti se krivega

Občutljiv na obremenitve

Izmenjavata se agresivnost in umik

Brez ciljev, ravnodušen

 

Energičen, prijazen

Se zanese nase

Se obvlada

Poln energije

Ljubek, prijazen

Prijateljski odnosi z  vrstniki

Dobro prenaša obremenitve

Zanimanje in radovednost v novih situacijah

Sodeluje z odraslimi

Z njim se da pogoditi

Smotrn, ciljno usmerjen

Ambiciozen, storilnostno usmerjen

Impulziven in agresiven ali negotov

Se upira, ne uboga

Se ne zanese nase

Ni storilnostno usmerjen

Se ne obvlada

Agresiven

Se hitro ujezi, hitro potolaži

Impulziven

Nima ciljev, brezciljne dejavnosti

Dominira, deluje razvajeno

 

 

 Dopolnjeno 17. 11. 2023

Ni komentarjev:

PO ČRNI GORI (4)

  5 . dan: Budva - Cetinje - Lovćen - Njeguši - Kotor - Budva Zjutraj smo se od recepcije Slovenske plaže vzpeli po serpentinah v smeri pro...