Odzivam se na pogovor v zvezi z nedavnimi zločini v družinah (TVSLO1, Odmevi, 13. 1. 2023). Očitno je v družbi določen delež otrok, ki so vzgojno ne le zanemarjeni, da niti pozdravljati ne znajo, ampak zavoženi, da zaidejo v prestopništvo, in med njimi določen delež, ki so "terapevtsko neodzivni", brezčutni. Za to stanje kriviti "akademike, ideologe permisivne vzgoje", se mi zdi pretirano. Morda je pretirano tudi kriviti samo starše. V zvezi z zadnjimi primeri so tisti, ki so poznali družine, kjer so se zgodili zločini, opisali storilce kot nevpadljive. Mislim, da je ena od sogovornic celo rekla, da jo je fant, ki je storil zločin, vedno pozdravil in prijazno ogovoril. Je bil torej nevzgojen? Prav tako se mi zdi za lase privlečeno kriviti pisanje in poučevanje o »permisivni« vzgoji. Prav starši prestopnikov naj bi brali o vzgojnih teorijah? Najbrž je med nami preveč brezbrižnih ali prezaposlenih staršev, ki so se jim otroci zgodili; ki jih ne briga vzgoja, ne permisivna ne kaka druga, in prepuščajo otroke samim sebi, ali pa se nad njimi izživljajo. Najlažje ga je odgnati od sebe in mu pustiti, da počne, kar hoče. Vendar to - zgodovinsko gledano - ni "permisivna vzgoja". To je razpuščena, brezbrižna in samovoljna ne-vzgoja. To nima nič opraviti s tem, kar se poučuje na pedagoških šolah.
V pedagoški teoriji je že dolgo uveljavljeno razlikovanje med tremi vrstami vzgojnih pristopov: avtoritarno vzgojo, dopustljivo ali avtoritativno vzgojo (ki jo nekateri imenujejo "demokratična") in razpuščenostjo.
Pri avtoritarni vzgoji mora otrok ubogati starše in druge odrasle (učitelje) na besedo, ne da bi lahko izrazil svoje počutje ali pomisleke, ne pred ukazom ne po ubogljivo izvršenem dejanju. Očeta/predstojnika je treba brezpogojno ubogati. Otrok "nima besede". ("Pri mizi se ne govori", "Ne ugovarjaj", "Molči" - so priljubljeni starševski ukazi). V nemščini pomeni mündig (iz die Mund - usta), polnoleten; to je tisti, ki ima besedo, ki lahko govori v družbi. Otrok je unmündig-brez besede, brez glasu. Tako vzgojo k brezpogojni pokorščini so krivili za to, da je večina Nemcev podpirala avtoritarni nacistični režim (»avtoritarna osebnost«, Adorno).
Kot odpor do te vrste vzgoje so se po 2. svetovni vojni pojavila prizadevanja za "demokratično " ali "permisivno" vzgojo. Ta pa prvotno ne pomeni, da se otroku pusti, da "dela, karkoli si želi", ne da bi ga starši ustavili, mu preprečili nezaželena dejanja, mu postavili meje in ga vodili v spoštovanju etičnih norm. "Permittere", lat., namreč pomeni "dopustiti" ("popustiti, popuščati" pa latinsko pomeni "remittere"). Pri tem permisivnem vzgojnem slogu naj bi upoštevali otrokove potrebe; dopustili, da otrok izrazi svoja čustva in misli, naj bo, preden uboga ali potem. Gre torej za vzgojo, ki dopušča otroku, da ima svoj "glas", ne da počne, kar hoče. Ravno nasprotno: vzgojitelj ga vodi in mu postavlja meje, mu pa prisluhne in po presoji upošteva njegove zadržke in predloge.
Ker mnogi ne razlikujejo med dopustljivostjo in popustljivostjo - kaže, da tudi strokovnjaki ne - se je pri nas uveljavilo napačno poimenovanje razpuščene vzgoje kot "permisivne" vzgoje. Tisti, ki smo še razlikovali med dopustljivostjo in popustljivostjo očitno nismo bili dovolj glasni in medijsko izpostavljeni, da bi prodrli (poleg mene tudi prof. dr. Ana Kranjc, dr. Anica Mikuš Kos). Napačno pojmovanje se je uveljavilo. tako da danes pri nas velja (?), da "permisivno" pomeni razpuščeno. To ponavljajo na televiziji vsevdilj in proti temu ni ga leka (dr. Leonida Zalokar, dr. Sebastjan Kristović) .
Zato te vrste zaželeno, dopustljivo vzgojo raje imenujemo "avtoritativna vzgoja" (ne avtoritarna, ne avtokratska, ne starševsko samovoljna). "Avtoritativno" pride od lat. "auctoritas", ki pomeni zgled, starševski zgled. Pri tej vzgoji, ki jo, kolikor vem, zagovarjajo tudi "akademiki", imajo vodilno vlogo zavzeti in odgovorni starši, ki otroka usmerjajo, mu postavljajo meje in ga poučujejo o normah in vrednotah. Avtoritativno vzgojo lahko imenujemo tudi "demokratična" vzgoja; povsem pravilno pa bi bilo tudi "permisivna vzgoja" (v raziskavah vzgojnih vzorcev v Štepanjskem naselju v Ljubljani v 80-tih letih na VŠSD smo še uporabljali ta naziv v pomenu zaželene, demokratične ali avtoritativne vzgoje).
Tretji vzgojni slog je razpuščena (ne-)vzgoja, ali "laissez-faire" vzgoja, ki jo pri nas napačno imenujejo "permisivna", ko bi jo, če že, morali imenovati "remisivna" (tega izraza ni še nihče uporabil). Pri tem slogu se starši ne brigajo za otroka, mu ne postavljajo meja, ga ne vodijo, tako da počne, kar hoče.
Starši so danes izpostavljeni številnim pritiskom in skušnjavam, ki izvirajo iz potrošniške, tekmovalne družbe in narcistične kulture. Znajti se v tem vzdušju, da ne bi škodili otrokom, je prava umetnost. Sošolci se norčujejo, učitelji se ne znajdejo in nimajo opore; advokati grozijo v imenu kaj vem kakšnih pravic; ravnatelji tožijo, da nič ne morejo.
Pomislimo tudi na to, da imamo na drugi strani mlade populacije nagrajene mlade znanstvenike, športnike, kuharje in druge mlade, ki znajo najti ravnotežje med svobodo in disciplino. Mogoče so tudi tega »krivi« – akademiki s svojimi »ideologijami«.
VZGOJNI
SLOGI
|
AVTORITAREN (SAMOVOLJEN)
|
AVTORITATIVEN (DEMOKRATIČEN)
|
RAZPUŠČEN (POPUSTLJIV, "PERMISIVEN"?)
|
VZGOJITELJ
|
Togo
vsiljuje pravila
Kaznuje
neustrezno vedenje
Izraža
jezo, nezadovoljstvo
Ne
pojasni pravil
Po
njegovem je otrok asocialen
Ne
upošteva otrokovih želja, mnenj; o njih se ne pogaja
Ne
zanima ga, kaj otrok čuti, ni empatičen
Vztrajno
vsiljuje pravila, tudi če naleti na odpor
Grob,
kaznovalen
Ni
topel, ne sodeluje, ni vključen
Ni
skupnih dejavnosti
Ne
postavlja izobraževalnih
zahtev (če nižji sloj)
|
Jasno
sporoča pravila
Odločno
skrbi za spoštovanje pravil
Reagira na
neubogljivost
Ne popušča
otrokovemu pritisku
Izrazi
nezadovoljstvo, če se otrok neprimerno vede
Izraža
zadovoljstvo, če se otrok vede konstruktivno, ga podpira
Upošteva
otrokove želje in preudari otrokovo mnenje
Ponudi
alternative
Topel,
sodeluje, odziven
Pričakuje zrelo,
neodvisno vedenje, primerno starosti
Skupne
kulturne, športne dejavnosti
Postavi
izobrazbene cilje in skrbi za njihovo doseganje
|
Ne sporoča
jasno pravil
Ne poskrbi,
da bi otrok spoštoval pravila
Popušča
otrokovemu pritisku, joku, sitnarjenju
Nedosleden v
zahtevah
Premalo
zahteven, premalo pričakovanj glede zrelega in neodvisnega vedenja
Ignorira ali
sprejme neustrezno vedenje
Skriva
nepotrpežljivost, jezo, nezadovoljstvo
Ni zelo
topel
Poveličuje
pomen svobodnega izražanja impulzov in želja
|
OTROK
|
Konflikten, vzburljiv, napet, tesnoben otrok
Boječ
Nerazpoložen,
nesrečen
Hitro
postane slabe volje
Pasivno
sovražen, čuti se krivega
Občutljiv
na obremenitve
Izmenjavata
se agresivnost in umik
Brez
ciljev, ravnodušen
|
Energičen,
prijazen
Se zanese
nase
Se obvlada
Poln
energije
Ljubek,
prijazen
Prijateljski
odnosi z vrstniki
Dobro
prenaša obremenitve
Zanimanje in
radovednost v novih situacijah
Sodeluje z
odraslimi
Z njim se da
pogoditi
Smotrn, ciljno usmerjen
Ambiciozen,
storilnostno usmerjen
|
Impulziven
in agresiven ali negotov
Se upira, ne
uboga
Se ne zanese
nase
Ni
storilnostno usmerjen
Se ne
obvlada
Agresiven
Se hitro
ujezi, hitro potolaži
Impulziven
Nima ciljev,
brezciljne dejavnosti
Dominira,
deluje razvajeno
|
Dopolnjeno 17. 11. 2023
Ni komentarjev:
Objavite komentar