JAGABABA:
ANALIZA
Dane
Zajc, Jagababa, Drama, premiera 22. 9. 2007
POVZETEK
Sredi odra je oglarska kopa; nanjo je prislonjena lestev. Ozadje je zavešeno s širokimi trakovi črnega polivinila, iz kakršnega so vreče za smeti. Na levi strani odra je med dvema belima slopoma za širino postelje široka odprtina, ki je videti, da služi kot mrliška vežica. V njej je ogrodje železne bolniške postelje brez ležišča. Na tleh sredi posteljnega okvira leži na hrbtu Gregor, kot bi bil mrtev. Okrog njega in sklonjeni nad njim, kot da so se prišli poslovit od pokojnega, drugi nastopajoči. Drug za drugim odhajajo. Ko ostane sam, na tleh ležeči spregovori in odrecitira prvi spev. Nastopajoči sodijo v tri kategorije: osrednja oseba je Gregor, oglar-pesnik, ki sodi v skupino črnih, čadastih oglarjev, ki so v začetku živi, sredi igre pa se izkaže, da so tudi ti vmes nesrečno preminili. Drugo skupino sestavljajo oglarji, ki so se že davno pogubili v snežnem metežu, pa se zdaj vrnejo h kopi. Tretjo skupino sestavljajo mitske prikazni: Perkmandelc, Dekelca in Jagababa. Oglarji, ki so prižgali kopo, jo v noči na kvatrno nedeljo, ko rado straši, prepustijo v varstvo Gregorju, ki mu pravijo pesnik. Pazil naj bi, da se tlenje v kopi ne bi razbuhtelo v plamen, ki bi použil kopo. Če bi se to zgodilo, bi se tudi njihovo življenje spremenilo v prah in pepel. Ko Gregor bdi na kopi, drug za drugim prihajajo davno umrli oglarji – razlika med resničnostjo in blodnjo je zabrisana. Oglarji poravnavajo račune med seboj in s še živimi oziroma pravkar umrlimi, ki jih krivijo za svojo smrt. Opisujejo, kako je kdo umrl, zmrznil, se zadušil v snegu. Pripovedujejo, da se jim je, ko so umirali, prikazovala Dekelca, na pol dozorela ženska, jih naga objela in izpila zadnji dih. Dekelca obišče tudi Gregorja, ga zapeljuje in vzbudi njegovo poželenje. Hrupno se približa divja jaga in pojavi se Jagababa, ki predlaga, naj se Gregor in Dekelca poročita. K poroki pridejo vsi nastopajoči, med njimi tudi trije oglarji, ki so bili prejšnji dan, preden so odšli v dolino, še živi, na poti domov pa so pijani omahnili po skalah. Ker se Gregor in Dekelca nista objeta zavalila po skalah, kot bi se po pravilu Jagebabe morala, ampak je Gregor objemal zgolj praznino, proglasi Jagababa poroko za neveljavno. V divjem plesu zagrabi in odnese Dekelco. Zasliši se Dekelčin krik in vsi onemijo. Sence zapustijo prizorišče in Gregor ostane sam.
VSEBINA PO PRIZORIH
1. prizor
Gregor,
oglar, pesnik, leži na tleh pod okvirjem bolniške postelje brez ležišča, kot bi
bil naparan v mrtvaški vežici, ozki odprtini ob strani odra. Nadenj sklonjene
črne postave oglarjev in mlada ženska v belem. Postave, kot da so se poslovile
od pokojnega, druga za drugo odhajajo v ozadje in z odra. Ko ostane sam,
Gregor, nepremično leže na hrbtu, spregovori. Odrecitira pesem kot molitev.
Pesem poje o oglarju, ki je ves črn ne le na površini, zoglenelo je vse njegovo
telo. V njegovi notranjosti je ogenj, venomer se v njem kuha oglje. Ko smrt
stopi nanj, ga kot zavržen ogorek zdrobi v črn prah.
2. prizor
Gregor
in trije oglarji. Sredi odra ogljena kopa. Oglarji ogovarjajo Gregorja kot
pesnika. Sprašujejo ga, če je zmolil svoj očenaš o Svetem oglarju, ki mu pod
čelom, kadar misli, »prikrita dva oglja gorita«. Je to smrt? Čaka vsakega
oglarja smrt? Ne čaka ga, poišče ga. Za vsakega ve, kje ga najde, kdaj in kako.
Vendar oglarja ne muči, ampak ga preprosto stre. Oglarji ne verjamejo. A
misliš, da kaj veš, Gregor, sprašujejo. »Ne, ne vem. Vednost je vpraskana v
mojo pokostnico«. Eden od oglarjev pove, da je maja leta 11 enajst oglarjev
delalo kopo. Šest od njih jih je v nenadejanem snežnem metežu pobrala smrt.
Imela je podobo nagega, negodnega dekleta z drobnimi prsmi. Drugi ga zavrne, da
gre zgolj za privid. Oglarji se odpravijo domov, Gregor pa se odloči, da bo v
noči na kvatrno nedeljo, ko hodi okrog Jagababa, varoval kopo, da ne pogori. Ko
oglarji oddidejo, zapoje Gregor pesem o smrekah, ki se v vetru objamejo in se
pogovarjajo. On pa jih ne razume. Je le glava, ki misli, da misli, in ki
posluša, a ne sliši.
3. prizor
K
Gregorju, ki varuje kopo, pride pokojni Kračkov Tevž. Pravi, da je kopa
njegova; da je on izbral prostor zanjo. Začne mašiti duške na kopi, da se ne bi
razplamtel ogenj v njej in požgal oglje. Gregor se mu upre in ga poziva, naj
miruje. Grozi mu, da bo v nasprotnem primeru izrekel neko besedo. Tevž pa noče
mirno sesti k ognju, ker ga ogenj ne ogreje. Gregor ga vpraša, če ve, zakaj ne
čuti ne mraza ne toplote. Tevž se spomni, kako so tistega leta pripravljali
kopo, ko je nenadoma začelo snežiti in ni nehalo. V bajti jim je zmanjkalo drv
in hrane, zato so se podali v snežni metež. Gregor pomaga Tevžu pri
spominjanju, tako da prevzame vlogo oglarja Naceta, ki na poti skozi metež
spodbuja Tevža, naj ne omaga. Vendar Tevž popusti in zmrzne v snegu. Gregor pove,
da jih je tedaj umrlo še pet, vsak na svoj način. Pred smrtjo se jim je
prikazovala naga ženska, še ne ženska ne več otrok – Dekelca iz Zlodjeve
luknje. Pristopila je k tistemu, ki je padel, in stisnila njegovo glavo v svoje
naročje. Tudi k Tevžu je prišla in mu s poljubom izpila zadnji dih. Dva sta v
objemu zdrsnila po drči, ona ju je vlekla navzdol; v klobčič prepleteni so se
smeje in jokaje kotalili navzdol v neznanem užitku. In ko Tevž reče, da bodo
vsi izginili, mu Gregor odvrne, da bodo odšli tja, kjer je on, Tevž. »Mrtev si,
Tevž«, reče Gregor. Šele s to besedo-urokom naj bi Tevža izničil. Je mogoče
izničiti nič?
4. prizor
Pred
Gregorjem se pojavi Dekelca. Pravi, da se je ustavila mimogrede, ko gre na
Ograde majarit. Gregor pravi, da tam ni stanov, da so samo opuščene podrtije, a
Dekelca ima drugačno vednost. Začne se sezuvati. Gregor jo vpraša, če se bo
slekla. Dekelca pravi, da se rada razkazuje, govori zapeljivo, a ne pusti
Gregorju, da bi se je dotaknil. Pusti mu samo, da ji obzirno izdere trn iz
pete. Razkrije se, da se je Dekelca, ko je bila še živa, v domači šupi
razkazovala vaškim mulcem, ki so jo nagovarjali. Oče je zinil, naj jo vzame
hudič in ona je odšla v planino in izginila v Zlomkovi luknji. Od tedaj se
prikazuje oglarjem in drugim moškim.
5. prizor
Gregor
sam pesni. Sprašuje se, kdo je bila, od kod je prišla kot mesečina iz noči in
govorila tako, da so zvenele njegove prsi; da je pijan njenih zvokov, ki
povzročajo v njem slastno bolečino. Pogreša jo.
6. prizor
Gregor
sam se bori s prividi in prisluhi. Sliši, kako nekdo na Žagarjevi glavi seka
macesne. Vidi, kako v kopo sili kozel, a ga prežene. Pesem o kopi. Kopa je
zavetje, varnost, trdnost; v njej žari. Nenaden veter, neznani glasovi. Gregor,
trd od strahu, skoči na kopo in zakriči kot blazen.
7. prizor
Ob
Gregorju se pojavijo tovariši, ki so mu, še živi, poverili kopo v varstvo, in
odšli v dolino, zdaj pa so tu kot prikazni mrtvih, skupaj z že prej
preminulimi. Ti krivijo doslej žive za svojo smrt. Tevž očita Nacetu, da ga je
nalašč zapustil v snegu pod skalnim previsom, da bi mu speljal njegovo Minko.
8. prizor
Približa
se hrup Jagebabe, Tevž se mu pridruži. Gregor nečloveško vpije. Na Perkmandelcu
prijaha Dekelca, razuzdano in zapeljivo. Oglarji skušajo pomiriti Gregorja,
Perkmandelc in Tevž pa bi ga pustila, saj se njegovo rjovenje lepo vključuje v
hrup divje jage. Oglarji med seboj poravnavajo stare račune. Tevž očita
Matjažu, da je odpeljal Tilnovega sina k partizanom in ga izročil likvidatorju,
Gregor, ki se je medtem umiril, ker je izkričal svoj strah, očita Vorancu, da
je podrl Janezovo hišo in tako preprečil, da bi Janezov duh prebival v njej.
9. prizor
Perkmandelc
v slogu ljudskih izštevank grozi s koso. Divjata skupaj s Tevžem. Dekelca se
zateče v varstvo Gregorja. Gregor divjakoma zagrozi s sekiro. Jezna mu očitata,
da se je vmešal v njuno igro, da pa v njej ne bo zdržal in Dekelce ne bo
obranil. Gregor Dekelce noče izročiti, tudi Dekelca hoče ostati pri njem.
Divjaka predlagata, naj Gregor zasnubi Dekelco in jo poroči. Vendar Dekelca
pravi, da ne more postati Gregorjeva nevesta. Ker pa ji Perkmandelc in Tevž
zagrozita, da bo v nasprotnem primeru njuna, se vda. Poroka bo. Gregor se bo
poročil z nevesto iz Zlodjeve luknje, nevesto, ki je in je ni.
10. prizor
Prideta
Tilen in Janez. Janez krčevito drži Tilna za roko, kot takrat, ko ga je hotel
rešiti. Pride tudi Minka, Tevževa žena. Nace in Tevž, nasprotnika v boju za
Minko, sprašujeta Minko, čigava žena je, Minka pravi, da nikogaršnja. Kar je
bilo, tega ni več. Nace očita Tevžu, da je ljubosumen, Tevž pa mu odvrne, da ga
s tem jezi in drži v šahu, pa čeprav bi bila ljubosumnost izmišljena. Kajti vse
je izmišljeno.
11. prizor
Tilen
in Janez, ki se držita za roke, se ne moreta spustiti. Komentirata dogajanje.
Pravita, da Perkmandelc in Tevž skupaj počenjata morije. Minka bo Dekelčina
družica, onadva pa ženinova svata. Dekelca je z drugega sveta. Sama je vanj
odšla, zdaj naga hodi po svetu in nagaja živim in mrtvim.
12. prizor
Nastopi
Tonač in toži, da so ga tovariši pustili v snegu, ne da bi ga spodbujali, naj
vstane. Tudi on pravi, da je tedaj Dekelca naga sedla nanj in ga tiščala v
sneg. Dekelca odvrne, da to počne samo, kadar se komu zgodi nesreča. Tedaj
spije dih umirajočemu. Zapeljiva je a hladna. Gregor naj bi se nocoj poročil z
njo. Jagababa naj bi ju poročil. Gregor si želi Dekelce in je pripravljen na
poroko. Jagababa pa ga pouči, da sega v prazno. Dekelca pravi, da so jo
prisilili v poroko. Jagababa razglasi pravilo. Poroka je veljavna, če se ženin
in nevesta objeta zvalita prek skal in se privalita dol objeta. Ko Jagababa
zakliče »Poroka«, vsi zatulijo. Gregor pade prednje ves pobit in opraskan.
Dekelca se ni valila v objemu z njim. Jagababa razglasi poroko za neveljavno.
Gregor pravi, da je objemal telo, ki ga ni bilo. Tudi Dekelca potrdi, da ni z
njim poročena. Jagababa pozove vse na ples. Zaplešejo. Gregor stopi v krog, sam
sredi kroga, njegove roke prijemajo zrak. Dekelca ga odganja, češ da smrdi po
moški poltenosti. Jagababa zgrabi Dekelco, ki se ga otepa, in z njo odpleše
stran. Zasliši se Dekelčin krik. Vsi onemijo. Sence zapustijo prizorišče. Samo
Gregor ostane.
OSEBE
Gregor. Oglar-pesnik, posebno občutljiv
in dojemljiv človek. Črn, ne samo povrh, od oglenega prahu, črn je ves, ves je
iz oglja. V njem žari ogenj. Črn, oglen, smrten, obsojen na smrt, odmirajoč,
umirajoč. Poje pesem o Svetem oglarju, ki mu, kadar misli, pod čelom dva oglja
gorita. Gregor nekaj ve o smrti, čeprav pravi, da ne ve. »Vednost je vpraskana
v mojo pokostnico.« Ima drugačen odnos do smrti kot drugi ljudje. Ne muči ga,
ne boji se je. Ko pride, ga kar stre – in konec. Gregor se pogumno sam odloči,
da bo varoval kopo v noči na kvatrno nedeljo, ko straši. Ne boji se svoje
usode. Ko ostane sam, prisluhne smrekam, ki se objemajo v vetru. A jih ne
razume. Sprašuje se celo, ali sploh velja to običajno dozdevno razmerje med
njim in naravo, ali ni v resnici samo narava, njega pa ni. Ni morda on samo
glava, ki misli, da misli; ki posluša, a ne sliši; v kaosu, ki mu ne ve, ne od
kod ne zakaj. V odnosu do drugih oglarjev je »moderator«, tisti, ki jih sooča z
resnico in jim izprašuje vest. Grozi jim z besedo; da bo izrekel, da bo povedal
resnico. Ujame se z njimi, ko nehajo z utvarami in začno govoriti resnico in
jih pri tem podpira. Tako Tevžu oporeka, da bi bila kopa njegova, grozi mu, da
bo povedal resnico o njem in se uglasi z njim, ko se začne Tevž spominjati,
kako je tistega leta v snežnem metežu umrlo šest oglarjev. Gregor pri tem
spominjanju prevzame vlogo Naceta, enega od še živih oglarjev, ki je tedaj
zvlekel Tevža pod previsno skalo in ga pustil tam zmrzniti. Gregor izreče tisto
besedo-urok: »Mrtev si, Tevž.« Čeprav mrtev in zgolj prikazen, je Tevž s to
besedo uročen in izničen (a nastopa dalje). Gregorjeva beseda ureče, izniči.
Dekelca ga privlači, vendar je do nje obziren in se drži meja, ki mu jih
postavi. Vendar je zvedav in v kramljanju z njim se razkrije Dekelčina zgodba.
Hrepeni po Dekelci. Sredi noči pa zasliši grozeče glasove, otrdi od strahu in
kriči od groze. Podložen je nesreči. Lahkomiseln in pogumen. S sekiro se
postavi v bran Perkmandelcu in zavaruje Dekelco, ki pa je zgolj videz – slika
le za oči; telo, ki ga ni. Vendar je Gregor ne izpusti. Hoče se z njo poročiti,
v objemu z njo zvaliti prek skal. Medtem pripoveduje o svojih sanjah, v katerih
je kot duhovnik poročil svoje starše. Gregor je edina oseba, ki je na
prizorišču od začetka do konca igre.
Oglarji so navadni ljudje. Boje se smrti. Ne verjamejo, da bodo (kmalu) umrli. Govorijo o prividu nage ženske, ki se pojavlja ob smrti drugih oglarjev. Zaupajo, da bodo jutri živi tako kot danes. Mrtvi, ki se vračajo, krivijo za svojo smrt doslej žive in drug drugega. Med njimi izstopa Tevž.
Samozavesten,
vsiljiv, ukazovalen, trmast, aktiven. Obtoži Naceta, da ga je v snegu nalašč zapustil,
da bi mu speljal ženo Minko. Tevž svari Gregorja pred nesrečo. Matjaža spomni,
da je sosedovega sina izročil partizanskemu likvidatorju. Gregor pa očita
Vorancu, da je podrl hišo Janeza, ki je izginil v snežnem metežu, in tako
preprečil Janezovemu duhu, da bi prebival v njej. Ko Gregor izreče Tevžu, da je
mrtev, ga s tem uroči, izniči, in Tevž preide k Perkmandelcu, na stran mitskih
bitij (?).
Bajeslovna bitja. Dekelca je privid, prikazen, »slika, ki jo vidijo samo oči«, »ki je in jo obenem ni«, ki pa »se rada kaže«. »Še ne ženska, ne več otrok«, gracilna, rdečelasa, se oglarjem prikazuje naga, z rdečkastim puhom pod trebuhom. Je »vidna očem, razkošje poželjivosti«, vendar nedotakljiva. Pojavi se, kadar je nesreča, da izpije umirajočim zadnji dih. Je »duh« deklice, ki jo je oče preklel, ker se je v domači šupi razkazovala vaškim mulcem, pa je odšla v planino in izginila v Zlodjevi luknji. Sama je odšla na drugi svet. »Sama je vanj odšla«. »Pobrala« je šest oglarjev. »Zaplesala je z njimi v mečavi…«, bosa v snegu. Ko je umiral Tevž, je vzela njegovo glavo v svoje naročje in mu s poljubom izpila poslednji dih. Tista dva, ki sta zdrsnila po drči, je ona vlekla navzdol. Vsi trije so se v klobčič prepleteni valili navzdol. Oglarja sta vpila na pomoč z glasom, ki je bil sredi med jokom in smehom, ko sta padala v temen in neznan užitek. Ženska se je smejala z napol otroškim napol hripavim glasom. Zapeljuje Gregorja. Je neobčutljiva, nikoli je ne zebe, nikoli ji ni vroče. Rada se kaže. Vendar ni ravnodušna do Gregorja. Zateka se k njemu. Hoče, da jo Gregor varuje pred Perkmandelcem. Prisiljena je v poroko z Gregorjem (čeprav ni jasno, kakšna je grožnja). Ne mara poroke. V poroko privoli le zato, da bo gola vabila in priklenila nase moške poglede. Vendar se ne zakotali v objemu z Gregorjem po skalah. Ni nikogaršnja. Na koncu jo ugrabi Jagababa in… (pokonča?)
Perkmandelc je hudobec, ki s koso grozi vsem, tudi Dekelci. Druguje s Tevžem. Skupaj počenjata »norčije in morije«. Ker Dekelca noče biti njuna, se mora poročiti z Gregorjem. Perkmandelc skliče svate na njuno poroko.
Jagababa. Prikazana kot žovialen, sarkastičen, oblasten starec z dolgimi belimi lasmi, vodi poroko Dekelce in Gregorja na kvatrno noč. Opiše smrt, smrtni vrt. Norčuje se iz človeške želje po drugem, po drugem telesu, po biti-v-drugem, biti sparjen, izginiti v drugem, da ne bi bil, kar si. Ljudje »nič ne veste, živite v sanjah in podobah sanjskih«. Opiše in določi poročni obred. Kot prvi zapleše z Dekelco in tuleč najavi: »Vsi bomo plesali s tabo«. Podajajo si Dekelco v tej orgiji. Jagababa uživa, ko »življenjci vpijejo«. Ugrabi in ugonobi (?) Dekelco.
METAFORE IN PERSONIFIKACIJE
Oglje, ogenj, oglar(ji), kopa. Pomen teh ključnih prispodob je že dešifriral Boris A. Novak (v Gledališkem listu SNG Drame 01/2007-08: 8-15) in k temu ljubitelj ne more veliko dodati. Morda le nekaj misli.
Oglje je ambivalentna, protislovna
reč. Po eni strani je proizvod ustvarjalnega procesa, ustvarjalnega žara,
žarenja; proizvod, ki lahko ponovno zažari in oddaja energijo. Je prispodoba za
pesem. »Kaj je oglje? V premog spremenjen les, ki čaka, da ponovno zagori. Tako
kot pesem čaka, da jo bralec/ka prebere in začuti podobno emocionalno tlenje«
(B. A. Novak). Po drugi strani pa je oglje produkt ognjenega spreminjanja in
použivanja lesa, vmesni produkt razpada. Na koncu, po ponovnem žarenju, razpade
v prah in pepel. Drevo, ki zogleni v gozdnem požaru, ni več živo, čeprav je
morda še uporabno prav kot oglje.
Ogenj je, kot poudarja B. A. Novak,
kot »ogenj v ustih«, Zajčeva prispodoba pesnikove potencialne energije. Tudi
ogenj je ambivalenten element. »Poleg pozitivnih simbolnih kvalitet topline,
svetlobe in ustvarjalnosti ima ogenj v Zajčevem pesniškem slovarju tudi in
predvsem pomen rušile, uničevalne moči« (B. A. Novak, ibid.) Ogenj v kopi mora
zadržano tleti, žareti, spreminjati les v oglje, ki lahko ponovno zažari v
srcih drugih. Ne sme se razplamteti (v akciji, revoluciji, vojni?), ker bi
požgal, uničil kopo, jo spremenil v prah in pepel.
Kopa je več kot samo kup
nastajajočega oglja. Je pesniški proizvodni obrat. Pri tem lahko pojmujem ta
obrat kot povsem osebno, Zajčevo pesniško dejavnost, njegovo »kopo«. Lahko pa
pojmujem pesništvo kot kulturo v celoti – vse načine duhovnega, »pesniškega«
izražanja in snovanja. Vse dejavnosti, ki proizvajajo »oglje«, ki zažari v
drugih dušah. Morda celo širše, kot družbo v celoti. Kulturo kot družbo, »ki
daje zavetje, varnost, trdnost«, in katere del je pesnik, ki jo soustvarja.
Kopo namreč zgradi več oglarjev, tudi takih, ki niso pesniki, samo Gregor je
pesnik med njimi. Vseh teh oseb ne morem imeti za pesnikove alter ego, za različne vidike pesnikove
osebe. So druge osebe, povsem realistično označene z opisi njihovih zadržanj v
realnem življenju in njihovih povsem individualnih smrti. Kopa je kolektivno
delo. Tudi Kračkov Tevž je prinašal les zanjo: »Z jezikom si ga žgal, z
besedami klal.« Kopo sestavlja les, oblikovan z jezikom. Kulturo oblikuje in
povezuje jezik.
Oglarji
niso vsi pesniki. Samo eden med njimi je to. Vendar se v telesu vsakega oglarja
kuha oglje. V vsakem žari ogenj. Vsak se spreminja v oglje. In vsakogar oglje
stre smrt v prah in pepel. V sleherniku je življenjski žar, poiesis, oglje, ki lahko greje drugega,
ki lahko zažari v drugem. Vsakdo pa tudi zogleneva, umira od rojstva dalje.
Vsakdo je »bolan za smrt« (Kierkegaard). Smrt samo še stre v prah, kar je že
samo zoglenelo.
Črnina, ki prevladuje na odru, je pač
mrtvaška barva, barva smrti. Da vemo, katero obzorje nas oklepa.
Mimogrede:
Zajčeva oglarska metafora je antološka metafora slovenskega pesništva. Vsaj
zame. Težko bi našel tolikšno povednost bolj parsimonično izraženo.
Od personifikacij naj se zadržim najprej pri vsaj delno antagonistični dvojici Gregor – Kračkov Tevž. Gregor je pesnik, varuh (pesniške) kope, predstavnik pesništva, kulture. Skrbi, da se ogenj v kopi ne bi razplamtel in požgal kopo. Pokojni Tevž, ki je nekoč določil prostor za kopo, prispeval les in kopo gradil, si lasti tudi to kopo, ki jo varuje Gregor, in »šari po njej«. Za razliko od Gregorja, ki mirno pesni, Tevž agira, »šari«, se vede aktivistično, nemirno. »Miruj, sem rekel,« ga poziva Gregor. »Mirujem naj?« se upira Tevž. Tevž je nemiren aktivist, Gregor miren pesnik. Vendar Tevžu ni, kot bi morda pričakovali, do tega, da bi se ogenj v kopi razplamtel in požgal kopo. Ni mu do tega, da bi se razplamtela revolucija in vse uničila. Njegov cilj je isti kot Gregorjev: tudi on bi rad z zapiranjem duškov preprečil požig kope. Morda pa tudi v svoji vnemi zadušil produktiven žar. Morda se Gregor boji tega, da bi kdo posegal v pesništvo, da bi ga dušil. Verjetnejše je nekaj drugega. Tevž je že mrtev. In Gregor mu grozi, da mu bo to naravnost povedal, če ne bo jenjal šariti. Gregor ne dovoli, da bi pokojniki šarili po kopi, ki jo varuje. Je preveč pritlehno politikantsko, če vidim v tem Zajčevo zahtevo, naj se ne bi »pokojniki«, tradicionalisti, vtikali v njegovo (slovensko?) pesništvo? So se vtikali? Hkrati pa je povsem možno, da je Tevž Gregorjev alter ego, kajti govori mu iz glave: »iz središča glave si govoril«… »jaz pa sem hitel, da bi se otresel tvojega glasu; da bi stresel iz glave tvoje ropotave prerokbe.«
Pomen mitoloških prikazni je delno razviden že iz njihovega opisa. Dekelca splošno rečeno personificira Eros-Thanatos. Kot poosebljenje čutne ljubezni je po svoji pojavi in ljubkosti vredna poželenja (in ljubezni) in vzbudi v Gregorju najnežnejša, najbolj goreča in najbolj plemenita čustva. V pripovedih oglarjev se pojavlja naga, nazorno opisana, da opisi vzbudijo živo predstavo krhke, vitke rdečelaske, svetle, bose v snegu. Ko se pojavi pred Gregorjem je ljubko zapeljiva, a zadržana; se približa in oddalji, ponudi in odtegne, postavi meje, igra igro »dam-ne dam«. In vendar je ta popolna zapeljivka samo privid. Ljubezenska investicija v prikazen, v utvaro. Mar niso vse ljubezenske investicije take? Ne opozarja Zajc prav na to (kar razlagajo tudi psihoanalitiki), da so človeške ljubezni zagledanost v božji ništrc? Kot poosebljeni Thanatos, Smrt, je Dekelca hladna, mrzla. Njeno mednožje je hladno, njen poljub mrzel. Njen poljub je smrtonosen. Sama sicer pravi, da samo dovrši delo, ki ga je opravila Nesreča. Je pravzaprav tista, ki naredi umiranje sladostrastno. Kdor je že doživel smrtni strah, bo morda potrdil, da ga je tedaj zaščemelo v dnu trebuha. (Morda je ta občutek eden od motivov za adrenalinske športe.)
Perkmandelc je hudič, zlobec, poosebljeno zlo. S koso seka ljudi na kose, jim izlušči zrkla, izseka ledvice, prebode jetra, odseka noge in roke. Agent nesreče in bolezni. Koliko človeških organov raztrosi po slovenskih cestah? Mrcvari ljudi – skupaj s Tevžem, z aktivističnim človekom, ki se tako maščuje za prevaro (?). Jagababa vodi igro, divjo jago sveta. Je krohotajoči se Kaos, Gospodar sveta.
TEME
Ustroj sveta. Svet je divja jaga, kaos. Kaos govori skozi usta Jagababe. Edino ta ve, kakšna je smrt, kakšne so njene navade in okus; kakšen je vrt smrti. Divji, hrupni in nasilni nered, naključje in zmešnjava, gospodujejo svetu, so svet: določajo, ali se bo pesnik poročil z Dekelco, ki jo imajo za smrt, kdaj in kako. V kaosu izgine tudi smrt sama. Saj ima smrt pomen le za živega človeka.
Svet
je varljiv, svet videzov, podob, prividov, prikazni, sanj in utvar. Ni meje med
živim in mrtvim, sedanjim in preteklim, resnico in blodnjo, naravo in kulturo,
med dobrim in zlim. Eno prehaja v drugo, komaj se razloči, če sploh.
Conditio humana. Kaj je človek? Kaj zmore? Kje so njegove meje? Človek je nebogljen vržen v kaos, ki ne njemu ne sebi ne ve ne izvira ne namena:
»… o vrvenje,
vrženo v vrvež,
odkod in
zakaj?«
»… da me ni in so le smreke…«
na milost in nemilost izročen naključjem, nenadnim in nepojasnjenim premenam
»Od kod ta
veter naenkrat?«
Boji se smrti. Jagababa ga zafrkava:
»A te je
strah? Si šel na vrt, si videl smrt?«
»… jaz pa sem
le glava, ki misli,
da misli, ki
posluša in ne sliši…«
Pesništvo in družba. Edino zatočišče je človeku-pesniku njegova pesniška poiesis, pesniško ustvarjanje. Zatočišče ljudem sploh pa je pesništvo v širšem pomenu, kultura in soustvarjanje.
»Kopa je
zavetje.
Kopa je
varnost.
Trdnost je
kopa.«
Pesnik edini (?) ima neko vednost. Ne tisto, ki jo je mogoče ubesediti logično-diskurzivno, ampak neko drugo. Zato na Vorančevo vprašanje »A misliš, da kaj veš?« Gregor odgovori navidezno protislovno: najprej »Ne, ne vem«, misleč na ono prvo vsakdanjo vednost, a takoj za tem, kot bi se spomnil na drugo vednost, intuitivno, pesniško izrazljivo:
»Vednost je
vpraskana v mojo pokostnico«.
vas več ne
bo«,
Možnih interpretacij tega odnosa je verjetno več, skrčimo jih na dve, ki pa se ne izključujeta, saj predstavljata le dve dimenziji istega odnosa oziroma dva poudarka. Po prvi naj bi šlo za neuresničeno ljubezen, za temo nemožnosti ljubezni. Gregor se zaljubi v Dekelco, ki je videz, privid, utvara. (Psihoanalitike smo ob tem že omenili.) Jo brani pred silami zla. Pripravljen se je poročiti z njo, čeprav bi se s tem pogubil (ljubezen na smrt – a-mor(t), po B. A. Novaku). Eros, ki vodi v Thanatos. Tudi ona ga rada zapeljuje in se zateče k njemu v varstvo. Vendar mu ne pusti blizu, se mu tudi ne pokaže gola, čeprav ves čas trdi, da »se rada kaže« (to bo prihranila za poroko) in se noče poročiti z njim. Na koncu ga odkrito zavrne, češ da ne mara moške poltenosti. Preprečeni, nevračani Eros. Po drugi strani naj bi Dekelca predstavljala prešernovsko »dobrotno smrt«, ki naj se ne mudi predolgo, in opozarjala na erotično dimenzijo umiranja in smrti. Predsmrtna doživetja, kot jih opisujejo nekateri, imajo to erotično potezo sproščenosti, miru in užitka ob pojemanju življenjske sile. Mrtveci imajo na obrazu spokojen izraz. (Medicinci bojo tu dodali svoje.) Smrt spremlja užitek: Thanatos-Eros. Verzi, ki jih Gregor namenja Dekelci, so tako dvoumni, da ne prevesijo tehtnice; samo na osnovi zunajtekstovne vednosti o na smrt bolnem pesniku bi lahko prevesili tehtnico v prid te zadnje intepretacije. Dekliška prikazen je igrala na glasbilo pesnikovih prsi, »mojih reber«, da je bil »prsni koš«
»napolnjen z
njenimi glasovi.
Še jih čutim,
še sem pijan
In zaletav od
njih.
Teh zvokov, ki
rasejo v bolečino,
Otožno in
slastno.
Kam je odšla?
Kdaj bo
prišla?
Odkod bo?«
Prešernov verz »prijazna smrt, predolgo se ne mudi« zamenja Zajčev klic po ljubezenski združitvi s predsmrtnim prividom:
»… privid,
bodi resnica,
bodi moja
nevesta, privid.«
»Ne matra oglarja
smrt,
kot matra
druge ljudi.«
»Eden se z
glavo v sneg zarije. Ne dobi je več ven, glave. Enemu noga zaškriplje.
Neuporabna je noga. Ne nosi več telesa. Eden po drči zdrsne. Mu drugi pomagat
priskoči. Zdrsita oba po strmem žlebu tja, kjer se več ne pobereš.«
Kako konča pesnik?
A jaz sem
čisto tenek dim.«
VTIS
Poezije zelo dolgo nisem maral, bodisi zato, ker se mi je, če je bila tradicionalna, zdela osladna in patetična, bodisi zato, ker je, če je bila moderna, nisem razumel. Izjema je Prešeren, ki sem si ga že kmalu na glas prebiral. Šele zelo pozno, v zadnjih letih, prej pač sporadično, sem prebral nekaj poezije. In mi je bilo všeč. So verzi, ki sedejo.
Zajčeva
drama je bila torej zame izziv. Predstavo sem gledal z zanimanjem, zdelo se mi
je, da teče, občudoval sem režijo in igro. Takega besedila najbrž ni lahko
igrati. Drama je udarjala na tiste strune v meni, ki so že dolgo napete in rade
zazvenijo. Nekako sem dojel, kaj hoče povedati, a kot metodolog-analitik hočem
več jasnosti. Zato sem se lotil analize. Medtem ko sem komponiral to besedilo,
sem dramo večkrat preletel, posamezne dele večkrat prebral. Omenil sem že, da
so nekatere metafore najbrž antološke, metafora oglarjev in oglarske kope
gotovo. Posamezne pesmi je treba prebrati večkrat, da zazvenijo in da verzi
sedejo. Po svojem besedilu sem posejal nekaj takih citatov. Veliko tega bo
ostalo.
V celoti pa se mi zdi, da govori Zajc o nečem meni že znanem. Lepo, pretresljivo, resnično, a že znano. Ni me pretresel. Ni udaril na tisto mojo struno, ki se napenja zdaj in ki ji še ne vem imena.
Ni komentarjev:
Objavite komentar