PISMA UREDNIŠTVU DELA 2024
Evtanazija
in čista vest
Zakon o
evtanaziji ni bil sprejet. Pred časom sem v pismu bralca Delu (marec
2019) opisal, kako je ravnal Freudov zdravnik Max Schur. Ko sta se seznanila,
je mladi zdravnik na njegovo prošnjo obljubil Freudu, da mu bo, ko bo prišel
čas, pomagal umreti. Freud je v zadnjem obdobju življenja zelo trpel zaradi
raka na čeljustih, prestal okoli 30 operacij, in na koncu, ko ni več videl
smisla takega življenja, spomnil svojega zdravnika na obljubo. Ta mu je vbrizgal
smrtno dozo morfija v dveh odmerkih s presledkom 12 ur. Freud je po prvem
odmerku mirno zaspal, po drugem pa padel v komo in umrl.
Zdaj se ob
protestih naših zdravnikov in več drugih proti evtanaziji sprašujem, kako je
Freudov zdravnik to zmogel, in kaj njegovo dejanje pomeni. Je prekršil
zdravniško in človeško zapoved o ohranjanju življenja? Ali je sledil
sočutju, spoštovanju bolnikove želje in dani besedi v poštenem dogovoru?
Ga je pekla vest? Zakaj ni vrnil licence in šel raje jarke kopat?
Pri vprašanju
evtanazije, to je pomoči pri prostovoljnem končanju življenja, se spopadata dve
vrednoti: zapoved ohranitve življenja in sočutje do bolnika in spoštovanje
bolnikove želje (empatija). Ali lahko iz sočutja in spoštovanja njegove želje
pomagamo bolniku umreti, če si to želi, kadar ni niti najmanjšega izgleda, da
bo prenehal trpeti?
Človek ni
samo skupek utripajočih tkiv, je bitje, ki se zaveda svojega življenja pred
obličjem smrti in želi svoj kratki vek preživeti smiselno. Je tubit. Je
osebnost z usodo in dostojanstvom, osebnost, ki zasluži spoštovanje in
upoštevanje. S tem, ko človeka proti njegovi volji ohranjamo vegetirajočega v
mukah, ravnamo nespoštljivo, nedostojno in nečloveško. Vzdrževanje
biološkega utripanja ad nauseam je vrhovna vrednota eliti
naših zdravnikov, z magi medicinske etike vred. V imenu tega biološko
reduciranega razumevanja pojma »človeško življenje« so pripravljeni žrtvovati
človeškost trpečega bolnika.
Mar ni
povzdignjeni privilegij zdravnika, da lahko izkaže spoštovanje trpečemu človeku
tako, da upošteva njegovo zadnjo željo? Doktor Max Schur se je tega privilegija
še zavedal. V kaj so v tem tehniziranem stoletju medicinci – upam, da ne vsi -
preobrazili pojem človeškega življenja, ne zavedajoč se globokega
samoponižanja nekoč najplemenitejšega poklica? Mar res ne vidijo človeka
izza monitorjev?
Naši
zdravniki se iz dileme med vzdrževanjem biološkega življenja in spoštovanjem
človeškega življenja rešujejo z zagotovilom, da znajo bolečine učinkovito
lajšati. Zdi se, da pomeni lajšati ležati v postelji omamljen in proti svoji
volji čakati konca, zato da zdravnik ne bi grešil. Je to zadnja bolnikova žrtev
v prid dušnega miru zdravnika? Je to smisel njegovega vztrajanja v trpljenju?
Bi se moral bolnik usmiliti zdravnika ali zdravnik bolnika? Kakšen je smisel
takega življenja, če bolnik sam ne vidi smisla? Je zdravnikova vest bolj čista,
če podaljšuje tako življenje proti volji bolnika, kot bi bila, če bi mu
ustregel? –
Zdravniki
ugovarjajo, da ne mislijo pomagati samomorilcem pri uresničitvi njihove namere. Želja
po končanju življenja je spremenljiva, pravijo, se lahko hitro umakne želji po
življenju; danes je črnogled, jutri mu posije sonce. Po trideseti operaciji ali
podobnem mučenju, gluho slepemu v neznosnih bolečinah – posije sonce? Tu je še
ugovor o zlorabi. Evtanazijo menda lahko zlorabijo od sorodstva ali
dedičev podkupljeni zdravniki, politični in organizacijski lobiji, da bi
zmanjšali pritisk na pokojninsko blagajno; avtoritaren režim, da se znebi
političnih nasprotnikov in »nekoristnih« ljudi. Kriminalci lahko zlorabijo vsak
zakon. Naj zato ne bi bilo zakonov, ker so lahko zlorabljeni? Avtoritaren režim
je in bo tako ali tako moril tudi zakonito, po svojih zakonih.
Danes
bi Freudu rekli, naj še malo potrpi, saj ne bo dolgo. Žal. Ljudje pač trpijo in
umirajo, mi pa imamo vendarle čisto vest. Kar pojdite jarke kopat!
17.
3. 2024
Od dobrega
namena…
Ob
članku Od dobrega namena, do slabega, nedomišljenega zakona (Delo SP 26.
4. 24) naj se omejim na komentiranje mnenj piscev, ne anketiranih. Kaže, da
pisci članka sami niso razumeli predloga zakona. Tako, na primer, pišejo: »Preden
bi odobrili pomoč pri usmrtitvi, bi morali narediti vse, da trpljenje zmanjšamo«.
Predlog zakona v 6. členu določa, da »ima pacient pravico do PPKŽ, če ...
doživlja zanj neznosno trpljenje, za katero ne obstaja za pacienta sprejemljiva
možnost lajšanja.« To ne pomeni, da ni treba narediti vsega, da bi trpljenje
olajšali, ampak da ima pacient v primeru, če se izčrpajo vse zanj sprejemljive možnosti
lajšanja, pravico do PPKŽ. Dalje predlagajo pisci, da bi morali od pravice do
PPKŽ »izvzeti ... vse osebe, ki trpijo zaradi akutne ali kronične duševne
bolezni«. Predlog zakona, 6 člen, 2. alineja: »Pravice do PPKŽ ni moč
uveljavljati zgolj na podlagi neznosnega trpljenja, ki je odraz akutne duševne
motnje.«
Povsem
neustrezno je enačenje v nesreči oslepelega obupanega mladeniča, ki poskuša samomor,
z neozdravljivim trpečim bolnikom v zadnjem stadiju dolgotrajne bolezni: »Položaj
je podoben kot ob samomorilcu...«, pišejo. Ker nam etika zapoveduje, naj
samomorilcu preprečimo nameravano dejanje, bi morali tudi bolnika odvrniti od
zahtevka za PPKŽ. Mladenič ima vse življenje pred seboj in ga lahko polno
preživi kljub slepoti, trpečemu bolniku pa se življenje izteka ob neznosnem
trpljenju. Etika, ki zapoveduje, naj ne ustrežemo njegovi želji po končanju
življenja, ni etika usmiljenja in sočutja, ampak etika trmastega vztrajanja pri
metafizičnem načelu, naj ohranjamo biološko življenje, kljub temu, da ga
realni, trpeči človek ne zdrži več. Hipokratovo načelo temelji na upoštevanju
težnje večine ljudi po podaljševanju življenja, spregleduje pa prav trpeče
bolnike, ki si tega ne želijo.
Predlog
zakona po sodbi piscev ne daje pravice zdravnikom, da bi ugovarjali odločitvi pacienta
za PPKŽ in mu jo odsvetovali. Ne nalaga jim dolžnosti, »... da raziščejo vzroke
tega trpljenja.« Kaj naj bi taka raziskava odkrila? Kaj drugega kot to, da so
nekateri vzroki »upravičeni« drugi pa ne; da torej obstaja upravičeno in
neupravičeno trpljenje; da ni pomembno bolnikovo trpljenje ampak presoja in
volja zdravnika. »Tudi če v redkih, izjemnih primerih sprejemamo možnost
PPKŽ, mora odločitev slediti skupnemu sklepu bolnika in zdravnika, ki se bo
strinjal, da bolniku trpljenja ni mogoče ublažiti.« 7., 8. in 9. člen predloga
zakona navajajo, kako poteka postopek odločanja o bolnikovi želji, postopek, ki
vodi do končne odločitve, da se dovoli ali ne dovoli PPKŽ. Sedmi člen se nanaša na vlogo, pristojnosti
in opravila lečečega zdravnika, ki lahko že na tej stopnji po drugem pogovoru
(!) s pacientom doseže, da pacient »odstopi od napovedi« zahtevka za PPKŽ.
Sledijo določila, ki nalagajo pridobitev mnenja neodvisnega zdravnika, mnenja
psihiatra, čemur sledi »informirana odločitev bolnika na obrazcu, ki ga
predpiše minister«. O zahtevku bolnika nato odloča komisija za PPKŽ. Vse to ni
dovolj nasprotnikom zakona, ki trdijo, da predlog zakona »... ne daje
(zdravnikom, op. pis.) pravice soodločati o bolnikovi zahtevi za usmrtitev...
Sprejemanje tako usodne odločitve zgolj na osnovi zahteve bolnika je očitna
zloraba.« Črno na belem.
Predlog
zakona poudarja samo avtonomijo bolnika, očitajo zdravniki. »Predlagatelji kot
edini kriterij za pravico do usmrtitve postavljajo avtonomijo hudo bolnega...«
To nikakor ne drži. Predlog zakona omejuje avtonomijo bolnika. 6. člen predloga
zakona navaja razloge, ki so po strokovni in zdravi pameti upravičeni: neznosno
trpljenje, brez sprejemljive možnosti lajšanja, huda trajna, terminalna
bolezen, brez utemeljenega pričakovanja ozdravitve. Samo bolnikom, pri katerih
so izpolnjeni ti pogoji, komisija po preverjanju lahko odobri PPKŽ.
Pisci
trdijo, da predlagatelji zakona »... zavajajo s trditvijo, da zakon ne dopušča
zlorab«, a ne navedejo spornih določil, ki bi jih bilo mogoče zlorabiti. Noben
s poštenim namenom napisan zakon ne dopušča zlorab, jih pa ne more izključiti
lahko le omeji možnosti zlorabe. Zdravniki in pravniki so pred vsemi drugimi
poklicani, da pomagajo oblikovati čim boljši zakon, ne da mu načelno
nasprotujejo s šibkimi argumenti in se distancirajo od tega, da bi sami s
svojimi izkušnjami prispevali k boljšim določilom, če menijo, da sedanja niso
dovolj dobra.
Ni
dvoma, da je predlagani zakon odziv na željo redkih bolnikov. Čeprav so redki,
si zaslužijo upoštevanje njihove želje in dostojanstveno smrt.
4.
5. 2024
Od dobrega
namena… /2
Dr.
Matjaž Zwitter v odgovoru na moje pismo z dne 4. 5. 24 piše, da je moj »komentar
poln nerazumevanja in netočnosti«. Poglejmo.
»Dr.
Mesec napačno domneva, da bodo osebni zdravnik in državna komisija vsebinsko strokovno
preverjali zahtevo za usmrtitev.« Predlog zakona, 7. člen, 3. alineja: »Lečeči zdravnik,
pri katerem je pacient napovedal zahtevek, oceni, ali pacient izpolnjuje enega
ali več pogojev ...« 4. alineja: »Lečeči zdravnik od drugih zdravstvenih
delavcev... pridobi zdravstveno dokumentacijo ...« Ali je ti dve določili
mogoče razumeti drugače, kot da lečeči zdravnik (in ne osebni zdravnik, kot
netočno piše M. Z.) vsebinsko strokovno preveri pacientovo zahtevo, to je,
preveri, ali pacient izpolnjuje pogoje za PPKŽ? Lečeči zdravnik je vendar
zapriseženi zdravstveni strokovnjak z licenco; kako drugače naj oceni
izpolnjevanje pogojev kot »vsebinsko strokovno«? Zdravniška komisija nato na
osnovi vse zbrane dokumentacije in mnenj treh zdravnikov, ki so eden za drugim
pacienta pregledali in vse preučili, odloči o zahtevku pacienta. Zdravniška
komisija odloči, ne pacient. M. Zwitter: »... toda če bolnik vztraja pri svoji
odločitvi in izpolni vse formalne pogoje, mu po besedi zakona niti zdravnik
niti državna komisija ne moreta odreči usmrtitve. Predlog zakona torej
odločitev v celoti prepušča nemočnemu, trpečemu bolniku, zdravniku pa namenja
le vlogo izvršitelja.« Predlog zakona 14. člen, 1. alineja: »O pravici do PPKŽ
... odloča komisija za PPKŽ.« 2. alineja: »Komisija ugodi pacientovemu
zahtevku, če ... pacient izpolnjuje pogoje ...« 3. alineja: »Komisija zavrne
pacientov zahtevek, če ... pacient ne izpolnjuje pogojev ... » 5. alineja: »Zoper
odločbo iz prvega odstavka tega člena ni dovoljena pritožba, dovoljeno pa je sodno
varstvo pred sodiščem...« Komisija torej lahko zavrne pacientov zahtevek, tudi »če
bolnik vztraja pri svoji odločitvi in izpolni vse formalne pogoje«. (Mimogrede:
»formalni pogoji« so še kako vsebinski: terminalna bolezen, neznosno trpljenje
itd.). Pacient celo nima možnosti pritožbe proti tej odločitvi komisije, samo
sodno varstvo. Gornja Zwitterjeva trditev nima najmanjše opore v predlogu zakona.
Predlog zakona tudi ne govori o nobeni zdravnikovi zavezi, da usmrti bolnika.
To je grdo sprevračanje namena in dikcije zakona.
Zwitter:
»Mesec je slabo prebral tudi alinejo 6. člena...« Mesec je to alinejo dobro
prebral in se nad njo tudi zamislil. Ta alineja se glasi: »Pravice do PPKŽ ni
mogoče uveljavljati zgolj na podlagi neznosnega trpljenja, ki je odraz akutne
duševne motnje.« »Torej,« sklene Zwitter, »za pomoč pri končanju življenja
lahko zaprosijo vse osebe s kroničnimi duševnimi motnjami...« Da, za pomoč
lahko zaprosi tudi oseba s kronično duševno motnjo. Ne bodo zaprosile vse. Duševni
bolniki so ljudje kot vsi drugi in lahko pri današnjem stanju skrbi zanje
živijo kakovostno življenje, vključeni v družbo. Tudi duševne bolezni so
različne, z različnimi poteki in obvladljivostjo. Tem pacientom ne gre odrekati
pravice, da v položaju, na katerega se nanaša predlog zakona, zaprosijo za
PPKŽ. Zaprosijo. Potem bo svojo presojo v postopku obravnave prošnje dodal tudi
psihiater. Profesor medicinske etike očitno misli drugače: zanj je samoumevno,
da ti ljudje ne bi smeli imeti pravice, da v položaju, na katerega se nanaša zakon,
zaprosijo za PPKŽ.
Še
o slepem mladeniču. Zwitter in sodelavca v svojem članku enačijo namero po
samomoru oslepelega mladeniča s prošnjo trpečega terminalnega bolnika po pomoči
pri umiranju. Če je etično onemu preprečiti samomor, bi morali zavrniti tudi
bolnikovo prošnjo po končanju življenja. To je sklep njihove etike. Zwitter ta
sklep še potrdi: »Nesporno dejstvo pa je, da ima po predlogu zakona tudi
obupani oslepeli mladenič pravico do usmrtitve.«
Mislim,
da je vsaka nadaljnja razprava odveč. Ne gre samo za različna tolmačenja
predloga zakona, še manj za predloge izboljšanja, če je sploh potrebno.
Profesor Zwitter načelno zavrača pomoč pri prostovoljnem končanju življenja, ki
jo ima za »usmrtitev«, ki jo izsili bolnik, izvesti pa jo mora ubogi, nemočni
zdravnik. Razumi, kdor more.
18.
5. 2024
O
evtanaziji
Spoštovani
gospod doktor Janez Koprivec,
ne
zamerite mi, da se obračam na vas na ta način, čeprav se ne poznava. Lažje
pišem, če nagovarjam človeka osebno. Pišem vam zato, ker sem se bil v tem
časniku izpostavil kot zagovornik pomoči pri prostovoljnem končanju življenja,
vi pa navajate argumente proti tej možnosti.
Nisem
zdravnik. Neizmerno spoštujem vaše izkušnje z umirajočimi. Imam pa tudi že sam
izkušnjo smrti, poleg smrti svojih bližnjih in prijateljev, tudi svoje lastne
ob srčnem zastoju. Hvaležen sem ženi, reševalcem in zdravnikom za nadaljnjih 18
let lepega življenja in za možnost, da takole urim možgane v pozni starosti.
Cenim vaše
priznanje: »Občutek, da danes vem, kakšna bo moja volja o evtanaziji na smrtni postelji,
je lažen.« »Še zase si ne upam trditi, kako bi se odločil, ko bo ura blizu in
bi mi bila dana predlagana možnost«. Naj vas potolažim. Vi sami boste prosili
za to možnost, če boste želeli. Nihče vas ne bo napeljeval na to pot. Nihče ne
»ponuja predčasne smrti«, kot pišete. Omogočiti želimo neozdravljivo bolnim, ki
neznosno trpijo brez slehernega upa na izboljšanje, da legalno dobijo učinkovino,
s katero si bojo sami skrajšali muke in življenje, ki v njem ne vidijo več
smisla, pri čemer si lahko v zadnjem trenutku tudi premislijo. Velja vaša
misel: »Možnost izbire je včasih bolj kot svoboda le novo prekletstvo.« A
najbrž bolje od mene veste, da na smrt bolni v bolečinah ne tehta možnosti,
ampak prosi usmiljenja! Mi pa, družba, bi mu lahko omogočili, da bi se ga kdo
usmilil in da ta za to dejanje ne bi bil kaznovan. »Mir, ki ga je nosila ena
sama pot, je izginil«, pišete. Mir in vdanost v – po vašem – edino dopustno pot
nista izginila zato, ker se je napovedala legalna možnost prostovoljnega
končanja življenja, ampak zato, ker so nekateri bolniki v trpljenju in obupu neuspešno
iskali tako pomoč, ali pa so se skušali sami pokončati na neprimerne načine.
Mirne vdanosti se ne da izsiliti; trpljenje zapovedati ni človeško. »Ljudi ni
strah smrti ampak umiranja«, pišete. Tako je. Tudi na umiranje bi se morali vsi
pripraviti. A če je umiranje tako boleče, da presega zmožnost bolnika, da ga
prenaša, in zdravnikov, da ga lajšajo, naj ima bolnik možnost, da si trpljenje
skrajša. Sam dopuščam zase obe možnosti: v prvi vrsti se bom potrudil, da
končam naravno (»naravno« pod morfijem?), četudi ne bi bilo neboleče. Če bo pa
le prehudo, se bom – če bom toliko pri moči - najprej pogodil s svojci in jih
prosil, da me izpustijo iz objema, potem pa bom prosil usmiljene duše, naj mi
omogočijo odrešilni napoj. Pišete: »... bolezen obremeni bližnje.« Tako je. Še
bolj jih obremeni umiranje in še bolj prisotnost ob neznosno trpečem
umirajočem. »Molila sem, da bi jo Bog vzel k sebi,« piše moja kolegica o
neznosnem trpljenju svoje umirajoče mame. Seveda jo je Bog čez čas uslišal. Čez
čas. Do tedaj pa je neznosno trpela. Čemu? Tudi trpljenje je smiselno do neke
mere. Ob njem postajamo skromnejši, bolj sočutni in boljši ljudje – če ne
preseže neke meje, onstran katere ni več ne miru, ne prihodnosti, ne upanja, ne
misli na druge. Vem, da mnogi verujejo, da si z nečloveškim trpljenjem
pridobivajo zasluženje za večnost. Mnogi drugi pa te vere nimajo in samo trpijo
brez upa na posmrtno življenje. Čemu naj bi jih trpinčili? V imenu koga ali česa?
Boga? Narave? Družbe? Zavzemate se za to, da se življenje izteče naravno. Lepo.
Čemu potem ne dopustite, da bi se tudi bolezen nadaljevala naravno? Čemu na vse
načine nasprotujete naravi in morda celo božji volji? Mogoče na željo trpečega
bolnika? Čemu torej ne bi upoštevali njegove zadnje želje po končanju
življenja, v katerem ne vidi več smisla?
V vašem
sestavku je tudi precej politične pristranskosti. Na posvetovalnem referendumu
ne bomo »odločali o evtanaziji«; parlament bo kasneje odločal o PPKŽ. Ne gre za
»volilno kaprico«, »kratkotrajen politični užitek«. Razprava o PPKŽ se vleče že
več let in čas je, da se konča. Ne bojo odločali »volilni najstniki« ampak tudi
volilni starci in vsi vmes. Nihče noče razprtij, zato da bi lažje vladal.
Najlažje se je vladalo v enoumju. Itd. »Referendum nas postavlja pred dilemo,
ki presega možnosti lastnega miselnega uvida velike večine glasujočih«, pišete.
To je Platonov argument proti demokraciji kot vladi neukega ljudstva za vlado
najpametnejših. Trenutno pri nas, v Evropi, ne sledimo Platonovi zamisli
države.
»Dopuščam, da
so primeri, kjer so zadnje ure, dnevi, lahko za nekoga izredno težki«, čeprav, pišete,
še niste naleteli na take primere. »Ampak zato, ker mogoče tak primer obstaja
in jih je na leto v državi morda celo deset, ni dobro spremeniti pravne norme.«
To je močan argument. To bo podelilo smisel mojemu možnemu trpljenju. Če me
doleti, bom umiral z zavestjo, da trpim za domovino, za zadržano pravno
normiranje, za ustaljeno nehumano pravno normo, ki kriminalizira pomoč
neozdravljivo bolnemu, trpečemu bolniku, pri prostovoljni odločitvi za končanje
življenja.
Želim si, da
ne bi nihče tako trpel, da bi prosil za odrešilni napoj; če pa že, naj se mu
ustreže.
Lepo vas
pozdravljam v upanju, da se boste lahko spokojno predali naravi, ko pride čas.
3. 6. 2024
Na pravi
strani zgodovine
Srečen narod
smo – rečeno z nekaj ironije spričo nad zmagovitostjo osvoboditeljev navdušenega
in hkrati srditega protiklerikalnega članka gospoda Iztoka Simonitija v Sobotni
prilogi Dela 27. 7. 24. Spet smo na pravi strani zgodovine. Bili smo na
zmagoviti strani med drugo svetovno vojno. Vsaj od 1945. do 1990. leta pa smo
bili več kot na pravi strani zgodovine. Vodili smo zgodovino iz
izkoriščevalskega kapitalizma preko svetovne proletarske revolucije do družbe,
v kateri se bo najprej delilo po zaslugah, nato po potrebah.
Ko se je ta
stran zgodovine neslavno sesula sama vase – nekateri menijo, da prav zaradi zavisti
svobodoljubnega, liberalno-kapitalističnega, meščansko demokratičnega Zahoda,
drugi, da zaradi pretiranega deljenja po političnih zaslugah ne po gospodarskih
rezultatih – smo se znašli, glej ga, spet na pravi strani. Na strani sicer
nekoč sovražne imperialistične a potem vendarle prijateljske proti-hitlerjevske
koalicije medvojnih zaveznikov, ki so po vojni obilno podprli izgradnjo našega
socializma, dokler je šlo, potem pa so nas kot novo demokratično državo, ki
ustavno jamči pravico do zasebne lastnine (tudi proizvajalnih sredstev) in gospodarske
pobude in druge človekove pravice, odprtih rok sprejeli v svoje novo zavezništvo,
zavezništvo demokratičnega kapitalističnega Zahoda. Ves čas, že skoraj
stoletje, smo zmagovalci in na pravi strani zgodovine.
Vseh tem, ki
se jih loteva pisec v svojem obsežnem članku, tem, katerih skupni čustveni imenovalec
(kajti miselnega je težko najti) sta ponos zmagovalca in srd nad klerikalizmom,
ki baje spet dviguje glavo, je preveč, da bi jih komentiral, pa če bi si to še
tako želel. Omejim naj se na obravnavo piščevega stališča do narodne sprave,
ker sem prispeval besedilo za simpozij SAZU o tej temi 24. junija 2020 in se
čutim dolžnega to storiti.
Na grobarske
zadeve se slabo spoznam, naravni čut pa mi veleva, da je treba mrtve pokopati na
v dani kulturi običajen način. To v naši kulturi pomeni na pokopališču, če se
le da, ne glede na politično stran mrtvega za življenja (glej Antigono!) in po
običajnem obredju, ki se seveda lahko razlikuje glede na preference žalujočih
ostalih, z duhovnom ali brez njega, z govori ali brez njih, z zastavo ali brez
nje, rdečo, belo, črno, kakršno koli pač. V pogrebnih govorih se težko izognemo
poudarjanju pokojnikovih zaslug za to ali ono, podarjanju, ki temu ali onemu ni
všeč. Tudi protidržavna ali kakršna koli že neprimerna gesla je bilo že slišati
na pogrebih. S tem naj se ukvarjajo pristojni organi, ki pa imajo glede tega v
demokraciji precej drugačna navodila kot za časa zmagovite socialistične
demokracije. Če bodo svojci in pristaši na ta način pokopali ostanke
domobrancev, bom to dojel kot pietetno dejanje in ne kot politično propagando.
To je pomembno za svojce in pristaše, ne zame. Bi pa pristavil, da so bili mrtvi
na zmagoviti strani, padli in pomorjeni, v prejšnjem režimu obilno politično unovčevani.
Glede tega,
kdo je zgodovinski zmagovalec in kdo poraženec, in kakšne so iz tega izhajajoče
pravice enega in drugega glede pokopa in obredja, pa stvari niso tako jasne,
kot jih predstavlja g. I. S. Partizani so osvobodili slovenski narod izpod
okupatorja in so zmagovalci – obilno smo
jih častili in zapisali so se v zgodovino kot narodni junaki. Pomagali so
izvesti socialistično revolucijo, ki je bila zmagovita; ki pa je s povojnimi
poboji močno omadeževala zmagovalce.
Sistem, ki ga
je uvedla, pa pri nas ni preživel niti pol stoletja; je zgodovinski poraženec. Kvizlingi
so bili v vojni upravičeno poraženi, saj so sprejeli sovražnikovo orožje in se
borili pod njegovim poveljstvom. Družbena ureditev, za katero so se zavzemali,
ko so nastopali proti revoluciji, pa se je po porazu proletarske diktature
vrnila. Če se imajo za zgodovinske zmagovalce, to z vidika zgodovinskega obrata
ni neupravičeno. Spričo moralnega madeža je to zmagoslavje vendarle kislo in ni
vredno proslavljanja. Eni in drugi bi morali skloniti glavo, ne je dvigovati v
zmagoslavju, in priznati, da se je z njimi zgodovina grdo poigrala; eni so bili
na napačni strani, drugi pa so si prizadevali za napačne cilje.
Gospod I. S.
ima vso pravico, da zavrne katoliško vero; tudi sam sem ateist, naj pa vendarle
upošteva, da smo na pravi strani zgodovine med drugim zato, ker imamo v ustavi
zapisano ločitev cerkve in države, kar pomeni, da je klerikalizem neustaven, in
svobodo veroizpovedi, ki pomeni tudi svobodo javnega izražanja vere (ne le »za
cerkvenimi zidovi«), pa če se nam brezbožnikom verovanje v posmrtno življenje v
nebesih zdi še tako abotno. Tudi v cerkvenem svetu se dogajajo spremembe in
pametneje bi bilo, ko bi razsvetljeni um tem spremembam sledil in jih podpiral,
namesto da v letu 2024 pogreva spore iz prejšnjega stoletja in proglaša teologijo
za nič drugega kot ideologijo. Morda pa bo izumila tostranskega boga, kar se nakazuje
(beri Žižka!).
4. 8. 2024
Na pravi
strani zgodovine / 2
Lepo je
videti, kadar kdo pozorno prebere moje pisanje in ga celo v osnovnih potezah povzame,
tako kot g. Anton Pelko v Sobotni prilogi, 10. 8. 24. Zmoti pa me, če mi
potem pripiše, česar nisem zapisal in česar ne mislim: »Mesec upa, da če bomo
ateisti prijazni s klerom, bo ta morda postal boljši«, piše Pelko. Tako
preprostega duha vendarle nisem. Ne gre za prijaznost in poboljšanje kogar
koli. Svoboda veroizpovedi je ustavno zajamčena človekova pravica. Ne pomeni le
svobodno izbiro vere in verske pripadnosti ampak tudi pravico svobodnega
javnega izražanja vere v mejah zakona, na način, ki ne ogroža svobode drugih in
ne razpihuje sovraštva v družbi. Cerkev kot skupnost in organizacija vernikov
je legalna družbena institucija in duhovniki (»kleriki«, »kler«) kot njeni
uslužbenci opravljajo svoje delo zakonito. »Klerikalizem« je možna, v
preteklosti izkazana in uveljavljena težnja dela duhovščine, da bi se vtikala v
posvetno oblast in v tendenci prevzela oblastne funkcije, tako kot v
teokratskih državah, češ da edina ve, kaj so prave vrednote in kam voditi
družbo.
Ustava
demokratične republike z določilom, da je cerkev ločena od države, preprečuje,
da bi se ta težnja uveljavila. »Kler«, ki ni okužen s »klerikalizmom«, to je,
kot upam, večina duhovnikov, ki so predani a ne fanatični in delujejo v
ustavnih okvirih, opravlja med ljudmi dejavnost, ki ni samo »Bogu všečna«,
ampak je tudi v korist vernikov in družbe v celoti, tudi v korist brezbožnih,
saj umirja eksistenco mnogih sodržavljanov v razrvanem času.
Malce
resnejši premislek nam bi pokazal, da pojem Boga/boga ni tako nedvoumno opredeljen,
kot se običajno predpostavlja. Tudi vera ne pomeni samo vere v Boga. Mnogi brezbožniki
(ateisti) smo naravno verni, kar pomeni, da zaupamo drugim ljudem, čeprav nas včasih
izneverijo, in verjamemo ali upamo, na primer, da se bo naše življenje mirno nadaljevalo
do naravnega konca, ne da bi za to, da bo mirno, imeli kakršen koli dokaz ali zagotovilo.
Tudi mi smo »neracionalni«. Bližje smo religiozno vernim, kot bi si kdo mislil.
Večina ljudi
upošteva v vsakdanjem življenju zapoved »ne ubijaj«, le da nekateri menijo, da je
to nadnaravna božja zapoved, drugi pa mislimo, da je nastala naravno z razvojem
civilizacije in družbeno samorefleksijo. Zase pravim, da ne verujem v Boga,
prisluhnem pa »božjemu« v sebi, »božjemu«, ki se je v meni razvilo po naravni
poti. Če vam to ne gre v račun, zamenjajte besedo »božje« s «človečno«.
Če prav pomislim,
je sodba o tem, ali smo na pravi ali nepravi strani zgodovine, precej domišljava.
Trenutno kaže, da smo v zavezništvu, ki nam jamči nekaj varnosti. Tudi velja,
da si je bolje prizadevati za odprto družbo in demokracijo, kot za kakršno koli
diktaturo; bolje je biti obkrožen z demokratičnimi državami kot z
avtokratskimi. Jasno je, da je treba kapitalizem regulirati, da ne zdrsnemo v
okoljsko katastrofo. Pretekla alternativa kapitalizmu, socialistični režim, ki
je bil pri nas uresničen »po knjigi« za ceno veliko človeških življenj, ni
spoštoval človekovih pravic in svoboščin in ni dosegal inovativnosti in produktivnosti
kapitalizma. Pojmovanje, da uresničeni socializem »ni bil pravi«, ampak da nas
pravi še čaka, je vera v »nekraj«.
Gospod Pelko
se ukvarja z vprašanjem, kam bi koga uvrstil, desno ali levo. To se mu zdi pomembno.
Uvrsti me »bolj desno«. Mogoče ima prav. Ne proslavljam Čebin in priznavam legitimiteto
religiji in kleru. Ateizem je moje prepričanje, ne bojno geslo. Zaradi svojega porekla,
vrednot in področja pretekle poklicne dejavnosti sem naklonjen tistim, ki jim
gre slabše kot večini, in ki jih na družbeni rob izrinjajo desni in levi. A
tudi tem, ki jim gre danes slabše, bo šlo bolje, če bo šlo dobro ustvarjalnim
in podjetnim. S to zadnjo izjavo sem si pri revolucionarjih gotovo prislužil
nalepko trdega desničarja in potrdil upravičenost njihovega boja za socializem
združenega dela.
17. 8. 2024
Mirovništvo
Sem za mir in
proti vojni. Vendar ni res, da je vsak mir boljši kot vojna. Mir lahko pomeni »sužne
dnove«. Vojna za pravičen mir, za osamosvojitev, je smiselna. Sam ne bi bil za
mir v primeru, če bi tuja vojska okupirala Slovenijo in grozila z uničenjem
slovenskega naroda in kulture. Takrat bi se uprl in ne bi preračunaval, kdo bo
imel od mojega upora posredno korist. Nisem tam, sem tu. Če uspem, bo imel
korist v prvi vrsti moj narod, ki se bo ohranil. Zato sem v duhu na strani
partizanov v 2. svetovni vojni in teritorialne obrambe v osamosvojitveni. Zato
razumem boj drugih narodov za obstoj, samostojnost in ohranitev narodne
samobitnosti. Vsa čast učinkovitima mirovnikoma Drnovšku in Kučanu, ki sta
odvrnila nasprotnike od nadaljevanja vojne proti narodu, ki je uresničil
pravico do samoodločbe.
Sedanji
mirovniki ne naslavljajo pisma na napadalca, ampak pozivajo podpornike
branilcev v svoji hiši, naj odnehajo.
Oborožen upor
v neenakem razmerju moči res lahko prav tako pomeni uničenje naroda, če bi se
navidezna premoč nasprotnika izkazala za dejansko in uspešno. V takem primeru
bi se sam pokoril premoči, ki grozi z uničenjem, če bi s tem odvrnil uničenje,
in se zatekel k drugim oblikam ohranjanja samobitnosti naroda v podrejenem
položaju v upanju na boljši mir.
Na Planetu so
se izoblikovale tri zveze držav pod vodstvom treh močnih kapitalističnih
držav, ZDA (NATO), Rusije in Kitajske (BRICS in ŠOS). Samo ena med njimi je
izrecno vojaška, a v drugih dveh je za »mirom« tudi orožje, atomsko. Vsaka od
pobudnic teh zvez ima svoja interesna področja, ki jih vpleta v svojo politiko,
kamor pošilja svetovalce, podjetnike, orožje in tudi vojake in podpihuje
notranje spopade v svoj prid. Ne vem, zakaj se govori samo o »ameriškem
imperializmu« in »imperialnih in kolonialnih težnjah ZDA«, čeprav lomastenja ZDA
po svetu s prozornimi izgovori ni mogoče zanikati. Imperializem je po Leninu
zadnji stadij kapitalizma. Morda so res samo ZDA v zadnji fazi kapitalizma
in zato drugi dve velesili še nista imperialistični, naj pikro pripomnim.
»Vzhodnega imperializma« ni? Vse te velesile imajo vojaško industrijo. Morda je
res ameriška bolj zahtevna, a drugih ne gre podcenjevati – imajo kupce.
Atavistično govorjenje o »zahodnih imperialistih« me spomni na začeten odnos OF,
ki se je kmalu zatem oprla na pomoč zahodnih imperialistov v zmagovitem NOB.
Neodvisna
država Ukrajina s samobitnim ukrajinskim narodom je bila napadena. Napadalci opravičujejo
svoje dejanje z ogroženostjo zaradi približevanja Nata njihovim mejam, ki pa ga
s svojim napadom spodbujajo. Opravičujejo ga z zaščito ruske manjšine, do neke
mere upravičeno, in njeno težnjo po združitvi z »matjuško«. Obkladajo izvoljeno
ukrajinsko vodstvo s »fašisti« in zanikajo obstoj ukrajinskega naroda in
njegovo pravico do lastne države. Priznali bi jo morda samo kot podrejeno
Rusiji. Če bi padel diktator Lukašenko, bi ista usoda doletela Belorusijo. V
Čečeniji po ruskem uničenju dežele vlada ruska marioneta diktator Kadirov.
Do sedaj je
Rusija v vojni zasedla vsa sporna območja Ukrajine. Odreči pomoč Ukrajini v tem
trenutku pomeni prepustiti Rusiji ta vitalna področja in morda celo vso državo,
ki bi ponovno postala ruski satelit. Še naprej podpirati boj Ukrajine za
neodvisnost morda pomeni izboljšati pogajalske pozicije Ukrajine, spričo tega,
da se je tudi za napadalko »posebna vojna operacija«, s katero naj bi zamenjali
vlado v Kijevu, sprevrgla v zahtevno vojno, ki stane.
Pozivati k
miru v tem trenutku pomeni priznati zmago ruskemu imperializmu, ki obnavlja sovjetski
imperij.
Postavili smo
se na stran napadenih in pravice narodov do samoodločbe. Smo v severnoatlantskem
paktu. Lahko bi bili v kakem drugem ali pa v nobenem. Za članstvo v tej zvezi
sta na posvetovalnem referendumu glasovali dve tretjini volivcev; zakon o
ratifikaciji pogodbe je sprejel parlament. Vlada mora izvajati tako izraženo
voljo ljudstva. Dokler smo v paktu, moramo spoštovati dogovore, upam, da tudi v
lastno korist. S tem, ko se mirovniki obračajo na slovensko vlado z zahtevo,
naj prelomi obveznosti, ki sledijo iz pridružitve atlantski zvezi, jo pozivajo,
naj ravna proti volji večine ljudstva. Očitno ta v njihovih očeh ni dosti
vredna.
ZDA podpirajo
vojno, dokler so se Ukrajinci pripravljeni boriti (zanje). Tako mirovniki navajajo
neki vir. Dodajam: Mirovniki pa podpirajo mir, ki ga bojo morali požreti
Ukrajinci (za nas). Pri vsej stvari je še najbolj spodbudno to, da je naša
civilna družba živa in ni enoumna, do česar pri nas nikoli ni daleč.
23. 8. 2024
Mirovništvo
/ 2
Na moj
prispevek v rubriki Prejeli smo v Sobotni
prilogi 23. avgusta 2024 z uredniškim naslovom Kdo odloča o vojni in
miru, se je odzval gospod Aurelio Juri. Hvala za odziv, najhuje je, če te
spregledajo. Očita mi, da primerjam neprimerljivo. Primerjam slovenski boj za
neodvisnost z bojem Ukrajincev za neodvisno državo v mednarodno priznanih
mejah. V obeh primerih gre za pravico narodov do obstoja, do neodvisnosti in
samoodločbe do tega, da se znebijo okupatorja. V obeh primerih se (je) narod
bori(l) proti močnejšemu okupatorju. V obeh primerih so ta boj podprle zahodne
države, med NOB zavezniki na bojnem polju, v osamosvojitveni vojni evropske
države z diplomacijo. Ukrajino podpirajo z orožjem, ker napadalca ni bilo
mogoče spraviti z ukrajinske zemlje po mirni poti. Kot sem se postavil na stran
našega boja v dveh vojnah, tako sem na strani Ukrajine v sedanji pravični, obrambni
vojni. Ne brezpogojno, ne »do izginotja sveta«, ampak do koder gre, do
pogajanj.
Gospod A. J.
obžaluje, da ni prišlo do »močne diplomatske ofenzive« takrat, ko se je že
napovedoval oborožen spopad. Vrsta evropskih državnikov je tik pred invazijo in
takoj po njej obiskala Putina. Znašli so se eden za drugim njemu nasproti na
drugem koncu carsko-bele, petmetrske mize, predaleč, da bi ga omehčali:
francoski predsednik Macron, nemški kancler Scholz, avstrijski kancler Nehammer,
avstrijski predsednik Van der Bellen, madžarski premier Orban in nekdanji
nemški kancler Schroeder. Res sta manjkala de Michelis in Van den Broek. Bi
morali Evropejci okrcati Zelenskega, da je šel predaleč v zatiranju ruske
manjšine, in mu svetovati, naj se ne upira močnejšemu, da ne poruši »geostrateškega
ravnovesja«?
Zastaviti si
moramo druga vprašanja. Od kod pravica Rusiji, da obnavlja sovjetski imperij?
Zaradi zgodovine? Ker ima jedrsko orožje in si jemlje pravico močnejšega?
Zaradi samoobrambe? Kdo ogroža Rusijo – Rusijo, ne Sovjetske zveze, ki je ni
več? Katero bivšo sovjetsko republiko ali satelitsko državo je že napadel Nato
in jo proti njeni volji zasedel? Zakaj Finska in Švedska nista bili v Natu do Putinove
eskapade? ZDA, EU in Nato so še vedno zadržani v podpori Ukrajini. Zelenski ni
zadovoljen s to podporo, rad bi več; rad bi pregnal okupatorja z ukrajinske
zemlje. Ogroženost Rusije je Putinov ideološki konstrukt: odpor proti
kulturnemu »pozahodenju«. Kot da niso bili najboljši Rusi hkrati izvrstni
predstavniki evropskega duha, zahodnega in vzhodnega. V resnici gre Putinu za
obnovitev imperija, še prej pa za Donbas in Krim, za gospodarstvo, vojsko in
pristanišča. In zasedel je, kar misli, da mu pripada. Zakaj naj bi se Rusija
upravičeno čutila ogroženo od Nata, njene sosednje države pa kot da niso
ogrožene od Rusije ali že podrejene? Zakaj naj bi bili ruski apetiti legitimni,
težnje po osvoboditvi izpod ruskega jarma pa ne?
Kakšna je
perspektiva podpiranja rusko-sovjetskega imperija in nasprotovanja
»redimenzioniranju vloge Ruske federacije kot mednarodnega soodločevalca«, kot
piše A. J.? Vrnitev v preteklo ravnovesje moči na meji varšavskega pakta
namesto približevanja Rusije evropski družbi, približevanja, ki se je začelo z
razpadom SZ in nemško (in našo) zaupljivo in neprevidno odprtostjo; vrnitev v
preteklost namesto ustvarjanja širnega, svobodnega območja miru od Atlantika do
Pacifika?
Morda je po
Schroederju tudi Merklova z izkušnjo sovjetskega režima naivno gledala dalj v prihodnost
povezovanja vzhoda in zahoda. Žal je na škodo svoje države slabo ocenila
apetite svojega nekdanjega sodeželana v DDR, sovjetskega vohuna, ki je iz
osvobojene a utrujene Rusije ustvaril režim vohunov, ki se sprehajajo po rdeči
preprogi v njegovem spremstvu. Putin je cokla svetovnemu ravnovesju moči.
Realistično
mirovništvo naj ne bi podpiralo preteklih paktov ampak osvobodilne težnje in
preudarno ustvarjanje prihodnjega.
7. 9. 2024
Ni komentarjev:
Objavite komentar