Ob vstopu v mesto se vozimo ob srednjeveškem obzidju s stražnimi stolpi, obzidju, ki hkrati z globokim obrambnim jarkom obdaja staro mestno jedro in je bilo dokončano nekako sto let pred Trubarjevim Katekizmom. Danes so ob obzidju prijetni prostori za druženje in kulturne dejavnosti.
Skozi mesto teče reka Pegnitz, ki se zunaj mesta združi z reko Rednitz, ki se izliva v Maino kot Regnitz. No, čez Pegnitz vodi med drugimi mostovi tale brv, ki se imenuje Rabljeva brv. Rabelj, etimološko najbrž "tisti, ki obeša" (Henker, haengen=obesiti), stanuje namreč na začetku brvi. Ne vem, kaj počne zdaj. Je zanimivo, da Slovenci nimamo izraza za tistega, ki obeša, samo za obešenca ("obešavec" bi šlo, a ga ni v SSKJ poleg "obešalnik", "obešanka" "obešenjak"). Samo v tej vlogi smo bili v zgodovini. To je bila bolj formalistična šala. Žal smo premogli preveč domačih rabljev.
Vrhunec našega izleta, ki se imenuje "Program Albrecht Duerer" je obisk Duererjeve hiše, ki stoji na grajskem pobočju.
Mogočna hiša vsestranskega in slavnega umetnika, velikega risarja, slikarja in grafika, ki si je moral vse orodje, naprave in sestavine za svojo obrt napraviti sam. V svoji delavnici je drobil kamnine za pigmente, izdeloval šila in igle za bakroreze. Bil je velik talent, pri 14 letih je narisal veren avtoportret, a moral je tudi veliko vaditi in delati. Med začetniškimi deli so tudi risbe, ki jih je kritik označil za "nebogljene". A posvetil se je svojemu področju in se uvrstil med velikane umetnosti. Nasproti njegove hiše je majhna prodajalnica razglednic in spominkov. Nekaj besed sem spregovoril s starejšim gospodom, ki mi je prodal vodnik po mestu. Ugotovila sva, da je bil na Triglavu in da mu je bilo všeč.
Bil je prazničen dan, Bavarci praznujejo Kristusovo vnebovzetje (Christushimmelfahrt), in na širokem mostu čez Pegnitz so bile stojnice in množica ljudi. Podobno razpoloženje kot pri nas okrog Tromostovja, kadar je topel sončen dan in se kaj praznuje, le da je bilo v množici veliko Azijcev, Afričanov, žensk s hidžabi, južnjakov in vzhodnjakov vseh vrst in barv. Bolj svetovljansko kot pri nas.
Cerkva smo si ogledali toliko, da si nisem zapomnil vseh svetnikov, ki so jim posvečene. Lepe cerkve, veličastne, zunaj in znotraj, skulpture, slikarije, vsega več kot dovolj in preveč.
Oglede smo sklenili v Germanskem narodnem muzeju (Germanisches Nazionalmuseum), za katerega vodič pravi, da je najverjetneje največji kulturnozgodovinski muzej Nemčije.
Kot vedno je bilo tudi tu premalo časa, da bi si človek lahko v miru ogledal vse, kar ga zanima. Zamikalo me je, da bi vsaj za kake pol ure posedel spodaj ob veliki mizi, kjer so bile razložene različne monografije. Pa ni šlo. Čuvaji so nas čakali, da smo se skidali ven. Vzdolž ulice ob muzeju je postavljena dolga vrsta stebrov iz belega betona. Postavitev je zasnoval neki izraelski umetnik. Na vsakem stebru je vklesan en člen Deklaracije o človekovih pravicah v nemščini in v kakem drugem jeziku, tudi z grškimi, cirilskimi ali kakimi drugimi pismenkami. Nemci so vsaj na deklarativni ravni temeljito poskrbeli, da bi se očistili greha nad Judi in drugimi narodi za časa nacističnega režima.
Nazajgrede smo se peljali mimo tiste poljane, na kateri je Hitler prirejal množična zborovanja svoje stranke (Reichsparteitage), kjer je postavil masivno tribuno in še vedno nedokončano kongresno dvorano. Vse je še tako kot je bilo, v enem krilu tribune je zdaj dokumentacijski center, kjer zbirajo gradiva te neslavne zgodovine. Kako to, da so zavezniki bombardirali srednjeveški grad, ta zločinski kolos pa so pustili nedotaknjen? Mislim si, da niso hoteli kaznovati samo Hitlerja in njegove izrodke, ampak so hoteli ubiti tisto zlo žilo nemšega (in marsikaterega drugega) naroda, zaradi katere so v Nuernbergu iztrebili Jude že leta 1349.
Ni komentarjev:
Objavite komentar