V današnji Oni, prilogi Dela, je intervju novinarke Nike Vistoropski z monsinjorjem ddr. Antonom Stresom. Msgn. ddr.
Stres pravi v intervjuju: "Nezdružljivost znanosti in vere je nič drugega
kot stereotip. Zgodovina nam namreč nedvoumno kaže, da so bile prve univerze,
ki so se pojavile v srednjem veku, cerkvene univerze. Oxford, kmalu zatem
pariška Sorbona ... Vse to so bile ob svojem nastanku teološke šole, ki so
svobodo razpravljanja vedno postavljale na piedestal. Prav one so razvile
metodo soočanja mnenj."
Ker sodim
med tiste grešnike, ki so svoje študente učili, da sta znanost in vera dve
različni in nezdružljivi vrsti človekovega odnosa do sveta, ali ožje,
spoznavanja, sem se dolžan odzvati na gornjo izjavo, saj se še vedno nisem
poboljšal.
Znanost,
bolje, vsaka posebna znanost, svoje ugotovitve o tistem vidiku sveta, ki ga
raziskuje, preverja. Svoja spoznanja preverja izkustveno, z opazovanjem in
poskusi, in logično, tako da ugotavlja, ali morda niso med seboj protislovna.
Je do vsake svoje ugotovitve, dejstva ali teorije, kritična. Vsaka znanstvena
teorija je ves čas izpostavljena preverjanju. Lahko se spremeni, dopolni, ali
pa jo popolnoma ovržejo. Znanstvena spoznanja morajo biti predstavljena tako,
da so ovrgljiva, to je, da jih lahko vsak kompetenten znanstvenik (ki obvlada
metode svoje vede) ovrže. V resničnost določenega znanstvenega spoznanja ne
verujem, ampak ga imam za resnično, dokler ga kdo ne ovrže.
Drugačen je
odnos do stvarnosti v okviru religiozne vere (poudarjam »religiozne«, ker verujejo
tudi ljudje, ki ne pripadajo nobeni veroizpovedi ali religiji). Verovati pomeni
biti o nečem prepričan, zaupati v sedanji ali prihodnji obstoj tistega, četudi
za to ni nobenega razumskega dokaza. Vera se nanaša na celoto človekovega
odnosa do sveta, ne le na kako posebno področje. V njej človek najde
življenjske usmeritve. Vera je stvar intuicije ("nepreverljivo neposredno
osebno spoznanje"), zaupanja, čustva. Verujem ravno zato, ker je razumu
nedostopno (credo quia absurdum). V resničnost obstoja Boga verujem, če
verujem, ker obstoja Boga ni mogoče empirično dokazati z nobenim do sedaj
znanim postopkom opazovanja ali eksperimentiranja, niti ni mogoče ugotoviti,
kaj to je. Pravijo celo, da Boga načelno ni mogoče opredeliti (definirati =
omejiti), ker bi bilo to v nasprotju z njegovo neskončno naravo. Je nedoumljiv.
Ga pa njegovi služabniki predstavljajo kot Osebo, kot bivajoče. V resničnost
biblijskega izročila verujem, če verujem, prav zato, ker za resničnost njegovih
prerokb in trditev ni nobenega dokaza. Če so dokazi o nečem, namreč vem,
da je tisto res, in mi ni treba zgolj verovati.
V tem pomenu
znanost in vera nista združljivi. Ne morem istočasno mešati vere in znanosti,
znanstvenega raziskovanja in verske meditacije ali molitve. To pa ne pomeni, da
ne morem biti v svojem vsakdanu hkrati vernik in znanstvenik. Toda kot
znanstvenik ne morem dokazati Boga; kot vernik pa ne morem z molitvijo določiti
tirnice satelita, ki bi ga poslal v vesolje. Lahko pa prosim Boga, da se pri
računanju tirnice ne bi zmotil. A tirnice ne bo izračunal ne Bog, ne njegov
predstavnik na Zemlji. To, da Cerkev ustanovi univerzo in v njej katedro za
fiziko, ne pomeni, da sta vera in znanost združljivi kot taki. Lahko pa njune
institucije obstajajo pod isto streho (v starih univerzah so kapele). Učili so
me, da so "metodo soočanja mnenj" začeli razvijati stari grški
filozofi kot metodo racionalnega mišljenja v nasprotju z verovanjem v mite.
Sokratove razprave s prijatelji so se končale v aporijah (spoznavni
negotovosti), medtem ko se cerkveno "soočanje mnenj" konča pri
verovanju v brezprizivno dogmo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar