(Veh šest nadaljevanj lahko preberete v celoti na STRANEH.)
Ob izidu slovenskega prevoda klasičnega
psihološkega dela, knjige Mihalyja Csikszentmihalyija Zanos, psihologija optimalnega izkustva (prev. Helena Marko, UMco, Ljubljana, 2019) bi predvsem rad povzel to teorijo, poudaril njen pomen in dodal nekaj pomislekov, zato o knjigi sami prav na kratko. Knjiga obsega 442 strani, od tega je 350 strani besedila, ostalo so opombe in uporabljena literatura. Na prvih približno 150 straneh je razložena teorija, nadaljnjih 130 strani je namenjenih opisu posameznih področij zanosnih dejavnosti, zadnji dve poglavji (70 strani) pa sta posvečeni vprašanjem obvladovanja entropije, ki ogroža zavest, in osmišljanju življenja. Opombe so hkrati slovar pomembnejših izrazov.
psihološkega dela, knjige Mihalyja Csikszentmihalyija Zanos, psihologija optimalnega izkustva (prev. Helena Marko, UMco, Ljubljana, 2019) bi predvsem rad povzel to teorijo, poudaril njen pomen in dodal nekaj pomislekov, zato o knjigi sami prav na kratko. Knjiga obsega 442 strani, od tega je 350 strani besedila, ostalo so opombe in uporabljena literatura. Na prvih približno 150 straneh je razložena teorija, nadaljnjih 130 strani je namenjenih opisu posameznih področij zanosnih dejavnosti, zadnji dve poglavji (70 strani) pa sta posvečeni vprašanjem obvladovanja entropije, ki ogroža zavest, in osmišljanju življenja. Opombe so hkrati slovar pomembnejših izrazov.
Moj vtis je, da je knjiga »napihnjena« kot tudi vsa obsežna
empirična raziskovalna dejavnost, na kateri temelji teorija. Bistveni pojmi in
odnosi med njimi so razloženi na prvih 150 straneh, ostalo je dodajanje
primerov, ki ilustrirajo pojme in odnose v prvem delu. Neupravičeno »napihnjena« je tudi teorija
sama, saj enači zanos s srečo in osmišljanjem življenja. To so področja, ki jih
ni mogoče podrediti pojmu zanosa; zahtevajo drugačno obravnavo. Zavzemam se za to, da pojem zanosa ohrani
svoj poseben pomen in ga ne posplošujemo na vse človeško življenje in vsa
vprašanja človekovega obstoja, kar, po mojem, počne Csikszentmihalyi (Cs.).
(O prevajanju angl. "flow" glej mojo objavo na tem blogu: https://begotnice-blazx.blogspot.com/2019/10/zagon-na-obrazniku.html.)
Knjiga je
napisana poljudnoznanstveno in je edino besedilo Cs., ki ga poznam. Zato je
moje razmišljanje omejeno in nikakor ne obravnava celotnega Cs. raziskovalnega
prizadevanja. Morda je vse, kar mu očitam, že kje utemeljeno zavrnil. Ne
nameravam biti polemičen. Razmišljam ob knjigi in dopolnjujem in spreminjam
Cs. tam, kjer se mi zdi potrebno. Vesel
bi bil, če bi kdo drug moje pomisleke in opažanja vzel resno in jih podrobno
preveril ob drugih besedilih Cs. To besedilo bo bolj s pridom bral tisti, ki je
prebral knjigo, ker je moje pisanje v nekem smislu njena interpretacija.
(Številke v oklepajih so številke strani v knjigi.)
Naj še
pojasnim, kaj se mi zdi, da je moj motiv za pisanje tega razmišljanja. Do zdaj
sem o pojavu zanosa prebral samo krajše izvlečke pri drugih avtorjih, knjige ali člankov Cs.-ja nisem poznal. Pojav
sam se mi je intuitivno zazdel zelo pomemben, v resnici eden osrednjih duševnih
pojavov, pomemben za človekovo življenje. Knjigo sem si priskrbel takoj, ko je
bila dostopna v prevodu. Po drugi strani pa sem a priori sumnjičav do vsake
teorije, ki zvaja kompleksnost človekove duševnosti in eksistencialne situacije
na en sam pojav, na en sam odrešilni postopek. Zato pravim, da se mi zdi ta
teorija »napihnjena«.
Težava pri
predstavljanju in povzemanju te teorije je neprestano zamenjevanje in enačenje
raznovrstnih pojmov. Zanos se enači s srečo, z zadovoljstvom, z najboljšim
doživetjem, avtoteličnostjo (samonamenskostjo) ali samodoločenostjo
(samodeterminacijo) itd. Opis večine značilnosti doživetja zanosa najdemo v
poglavju o zadovoljstvu kot pogoje zadovoljstva, ne zanosa. Vtis imamo, da je
knjiga zbirka člankov, ki niso dovolj premišljeno sestavljeni v sistematično
celoto. Kljub temu poskusimo vnesti v teorijo nekaj reda v upanju, da ne bomo
storili avtorju sile.
Strukturo
teorije bi lahko predstavili z naslednjim diagramom:
1. Izhodišče
teorije je opis pojava, ki ga Cs. imenuje zanos
(flow). 2. Opis pogojev, ki
omogočajo ta pojav (ne vzrokov), 3. zvezo med zanosom in sebstvom (self) in
sopogojenost teh dveh pojavov, kar vodi 4.
v osebnostno rast in osmišljanje življenja.
Na kratko bi
to teorijo lahko takole povzeli: Pojav, ki ga obravnava ta teorija, je
relevanten kot protiutež preteči entropiji zavesti, kaotičnemu doživljanju, ki
se izraža v psihopatologiji, socialni patologiji in doživljanju nesmiselnosti
življenja. Človek lahko pri katerikoli svoji dejavnosti doživi posebno stanje
osredotočene zatopljenosti v dejavnost (zanos), katere potek sam nadzoruje,
tako da doživi to dejavnost kot samonagrajujočo, povzročajočo užitek in
zadovoljstvo, ne glede na njene izide in zunanje nagrade. Taka dejavnost okrepi
njegov občutek samega sebe (sebstvo), sprva kot veščega in sposobnega, v
skrajni posledici pa kot svojskega (samolastnega) akterja svojega življenja,
tvorno povezanega z drugimi ljudmi. Doživetje zanosa je možno namerno
spodbujati in širiti na različne dejavnosti in situacije, tudi skrajno
omejujoče.
Oglejmo si
sedaj po vrsti sestavine te teorije.
1. Zanos (flow) ali optimalno
izkustvo. Zanimivo je, da Cs. pravzaprav nikjer ne opiše doživetja
zanosa fenomenološko dosledno in sistematično; posreduje številne opise
primerov tega doživetja, ob tem pa takoj uporabi teoretične koncepte, kot so
pozornost, cilj, samozavedanje ipd., namesto, da bi se sprva ogradil od
konceptualizacije (epohe) in posvetil natančnemu opisu odtenkov doživljanja. To
ima za posledico, da pomeša opis fenomena s pogoji njegovega nastanka oziroma
namernega spodbujanja; da ta pojav meša
z drugimi podobnimi in neupravičeno razširja njegov pomen. Kako je torej videti doživetje, ki ga Cs.
imenuje optimalno izkustvo ali zanos? Njegove značilnosti so: zbranost
(osredotočenost), zatopljenost, lasten nadzor dejavnosti, nezavedanje zunanjega
dogajanja, nezavedanje samega sebe, nezavedanje minevanja časa, dejavnost sama
je užitek, težnja po ponavljanju, objektivna opazljivost stanja zanosa. Primeri: doživljanje alpinista v steni,
jadralca med jadranjem, šahista med igro, matematika, ki rešuje problem,
pisatelja, ko piše itd. (85-115)
· -- zbranost (osredotočenost): oseba
usmerja svojo pozornost na samo določeno dejavnost, oziroma določeno
nalogo, plezanje v steni, vodenje barke, šahovsko igro. Ta dejavnost je lahko
preprosta ali sestavljena iz več dejanj in postopkov in zapletena.
· - lasten nadzor dejavnosti: oseba sama
odloča, kaj bo storila in odmerja svoja dejanja, lahko tudi v boju z
nasprotnimi vplivi (nasprotnik pri igri, vremenski vplivi)
· - nezavedanje zunanjega dogajanja,
zatopljenost: oseba je tako osredotočena na nalogo, da se ne zaveda drugega
dogajanja, ki ni povezano z nalogo; ne vidi in ne sliši nič drugega
· - nezavedanje samega sebe: oseba se ne
zaveda same sebe, svojih misli in občutkov, ki niso povezani z nalogo; pozabi
nase in na svoje skrbi
· nezavedanje minevanja časa: oseba se
ne zaveda minevanja časa; objektivno daljši čas mine kot nekaj trenutkov
· - dejavnost samo občuti človek kot
nagrado, užitek in zadovoljstvo, ne glede na njen izid
· - človek želi tako dejavnost ponoviti,
in znova doživeti užitek in zadovoljstvo.
· Drugi prisotni prepoznajo zavestno stanje
osebe, ki je v zanosu, prav kot zatopljenost, saj ne reagira, ali pa reagira z
zaostankom, na njihove spodbude in druge zunanje dražljaje.
· Zanos lahko doživimo pri vsaki
dejavnosti (?) in vsaki situaciji (?)
Včasih sem tako zatopljen v branje dnevnega
časnika, da ne slišim žene, ki mi nekaj naroča. V začetku je mislila, da je
namerno nočem slišati; sčasoma je spoznala, da sem res zatopljen v branje in da res
ne slišim nič.
V
nadaljevanju knjige, potem ko je Cs. v poglavju o zadovoljstvu navedel značilnosti
zanosa, kot smo jih povzeli, pride nereflektirano do precej reduciranega opisa
zanosa, ki ne vsebuje več značilnosti popolne zatopljenosti (»ne vidi nič, ne
sliši nič«) in nezavedanja okoliščin in samega sebe. Ta skrčeni opis vsebuje
samo še odločitev za določen cilj, osredotočenje pozornosti na zasledovanje
tega cilja, tj. vztrajno prizadevanje za dosego cilja, in spremljanje izidov. V
nekem smislu je človek še vedno uročen, zatopljen, a ne dobesedno, kot pri
izvorni zamaknjenosti ali toku (flow). Ne gre več za tok, ampak za vztrajno prizadevanje za neki cilj. Ta
redukcija omogoča, da kot zanosno imenujemo katerokoli usmerjeno, ciljno
naravnano, vztrajno dejavnost, ki vodi do osebnostne rasti (čeprav Cs. omenja,
da je zanos vrednotno neopredeljen, saj lahko o njem govorimo tudi pri
kriminalcu). Tako je mogoče govoriti o zanosu pri osamljenem mladostniku, ki si
je skušal s spremembo zunanjosti, oblačenjem po modi in »simpatičnim« nastopom
povečati priljubljenost pri vrstnikih; ali pa o zanosni (ne znosni!) zakonski
zvezi, kjer zakonca usklajujeta interese in si prizadevata za skupne cilje, kar
je široka opredelitev slehernega uspešnega zakona. Skratka, Cs. precej
nonšalantno »v teku« spreminja pomen osrednjega pojma svoje teorije, da bi pod
njegovo okrilje na koncu pospravil celotno življenje – zanosno življenje.
(se nadaljuje)
Ni komentarjev:
Objavite komentar