11 avgust 2020

ZANOS, RAZMIŠLJANJE OB KNJIGI - 6 (konec)

 KNJIGI V ZAGOVOR IN BRALCU V OPOZORILO
Pred zagovorom še povzetek očitka. Pojem zanosa je pri Cs. razširjen do brezpomenskosti. Vsebuje vse od »mikrozanosnega« tapkanja s prsti, preko zanosnega doživljanja ob tekočem traku, verskega transa do obljube »sreče« (kaj je to?) in smisla življenja v vsesplošni harmoniji posameznika in vsega, kar ga presega, če le osvojimo model samousmerjanja: 1. Odločitev za cilj, 2. Predano in vztrajno prizadevanje za dosego cilja, 3. Jasne mere doseganja cilja, 4. Zvišanje izzivov... Tako si zagotovimo optimalno izkustvo. Happy-happy. Verjamem, da branje te knjige navda bralca z optimizmom in občutkom, da si lahko zagotovi srečo.
S svojim kritičnim razmišljanjem ob knjigi nisem hotel odvrniti bralca niti zmanjšati pomena te knjige in teorije o samodeterminaciji, avtoteličnem načinu življenja. Predvsem naj poudarim, da je Cs. razvijal svojo teorijo v začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja v povsem drugačnem vzdušju in ob drugačnem pojmovanju psihološke vede.
Zavrniti moram pomislek ob svoji kritiki, da namreč premalo upoštevam, da knjiga ni pisana za akademike, ampak kolikor mogoče poljudno za splošno zainteresirano ameriško bralstvo, ki ga ne gre mučiti z metodologijo, logiko in sistematiko po točkah. Razliko v navadah trgovcev s knjigami tam in pri nas je že treba upoštevati, vendar je knjiga po namenu, vsebini in obliki znanstveno delo, stvarno in objektivno napisana. Dodan ima znanstveni aparat, to je, obsežne in podrobne opombe, ki skoraj nadomeščajo besednjak pomembnih pojmov, ima natančne in obsežne navedbe virov in obsežen seznam literature. Po tej plati bi bili pohvale in odpustki pri kritiki za avtorja prej žaljivi kot laskavi.
Dobra stran knjige je, da je »rehabilitirala« zavestno doživljanje v času še vedno prevladujočega behaviorizma, za katerega sta zavest in um »črna škatla«, o dogajanju znotraj katere naj ne bi bilo mogoče izjaviti ničesar znanstveno zanesljivega, zato da ga je treba v resni znanosti pustiti pri miru.
Druga pomembna njena odlika je ponovno »ustoličenje« osebe, zavestnega posameznika, ki s svojimi odločitvami in ravnanjem do določene mere sam določa potek svojega življenja ali vsaj stanje svoje zavesti v času prevladujočega determinizma, po katerem je osebkovo (subiectum = podložnik) reagiranje določeno z vplivi dednosti in okolja.
In tretja, vsaj zame pohvalna, značilnost knjige je, da je v času objektivistične, kvantitativne eksperimentalne psihološke metodologije prinesla sproščenost s svojo kvalitativno metodo, po kateri je bilo zbrano bogato gradivo številnih intervjujev in kvalitativno interpretirano.
Nadalje je treba poudariti, da je ta teorija na strani psihologije krepitve posameznika v življenjskih stiskah in težavah, v nasprotju s tedaj prevladujočo psihologijo, ki se je osredotočala na defekt in se ravnala po medicinskem modelu popravljanja »nenormalnosti«.
Ne nazadnje je delo Cs. ena prvih knjig »pozitivne psihologije«. Je pionirsko delo te naivne psihološke smeri, preveč zanosno posplošujoče, a to je pač davek pionirjev. Nedvomno je avtor dobrodušen in dobrohoten. Je »mahatma«, velika duša, ki se je uspešno prilagodil ameriškemu načinu življenja in mišljenja. Ob branju sem se spomnil na protagonista filma Dolly Bell in njegovo mantro »svakog dana sve više napredujem…«
V knjigi je veliko razumnih opisov, pametnih nasvetov, uravnoteženih spodbud za odprto življenje, širokih kulturoloških razgledov. Če take odstavke beremo izolirano, ne da bi se ozirali na skladnost celote in na logiko, nas vse to znanje lahko navduši, pouči in razsvetli. Cs. navaja, kako je spremljal otvoritev Picassove skulpture v Chicagu skupaj z odškodninskim odvetnikom, ki je ves čas, pozorno namrščen, preračunaval, koliko bi znesle odškodnine, če bi se poškodovali otroci, ki so plezali po kipu (313) – primer človeka, ki spremlja življenje skozi poklicna očala in ni odprt za druge priložnosti, ki mu jih daje življenje, kot je občudovanje umetniškega dela v tem primeru. Je to nauk za picajzlastega metodologa? Mogoče bi bilo res bolje, ko bi si rekel: vzemi, kar ti je všeč, in pusti ostalo. Mogoče je to pravi nasvet za branje te knjige: potrgaj rožice! Bi moral svojemu sebstvu dodati še kakšno potezo egoističnega pišmeuharstva poleg teh, ki jih že imam, in prikrajšati slovenski narod za to recenzijo? Ob tem, ko se zunaj jasni in me čaka morje – za hrbtom pa Corona Matilda? Suhoparna racionalnost proti »veliki duši«?
Knjiga je pisana za ameriški popularni okus, za ne prav kritičnega bralca, ki ob zanosnem ameriškem snu rad sanja še vse druge možne sanje. Ta sen je zasvojil tudi avtorja kot naturaliziranega Američana. Knjiga se lepo bere, kar je nemajhna zasluga prevajalke, in jo vsekakor priporočam. Poleg nje pa še moj blog http://begotnice-blazx.blogspot.com/2018/09/sreca-srecnost-dusni-mir-zivost-2.html

Ni komentarjev:

PO ČRNI GORI (4)

  5 . dan: Budva - Cetinje - Lovćen - Njeguši - Kotor - Budva Zjutraj smo se od recepcije Slovenske plaže vzpeli po serpentinah v smeri pro...