02 avgust 2020

ZANOS, RAZMIŠLJANJE OB KNJIGI - 4

2. Pogoji zanosa.  Četrto poglavje knjige ima naslov »Pogoji za zanos«, vendar razprava o tem ni prav sistematična. Pogoji pomenijo nujne in zadostne okoliščine, ki morajo biti prisotne, da pride do določenega pojava.  V ta razlikovanja se Cs. ne spušča.  Na osnovi njegovega besedila lahko rekonstruiramo naslednje vrste pogojev: vrsta dejavnosti, socialno-kulturni pogoji, nevrološki oziroma psihofiziološki in psihološki oziroma osebnostni pogoji.
·       vrsta dejavnosti. Dejavnosti lahko razdelimo na take, pri katerih praviloma doživimo zanos, na vsakdanje in skrajno omejene. Pri nekaterih dejavnostih lažje doživimo zanos kot pri drugih (»zanosne dejavnosti«). Cs. pravi, da mora biti aktivnost težavna in zahtevati veščine. K tem dejavnostim sodijo igre različnih vrst, ki jih Cs. klasificira po R. Caloisu v agonalne, aleatorične, igre vrtoglavice in mimikrijske igre. Gre za vse vrste športov, iger na srečo, postopke in obrede, ki spreminjajo zavest in igre pretvarjanja in preobleke. Vsakdanje dejavnosti, predvsem poklicno delo, se med seboj zelo razlikujejo glede možnosti za doživetje zanosa (primere smo že navedli). V posebno vrsto dejavnosti sodijo dejavnosti, kjer so ljudje zelo omejeni prostorsko in glede svoboščin (zapori) ali zaradi socialnega položaja (revščina). Tu so možnosti doživljanja zanosa zelo omejene, a vendar je tudi v teh situacijah možno urediti zavest po paradigmi optimalnega izkustva (primer zapornika ali popotniškega brezdomca). Dejavnost mora posredovati občutek odkrivanja in ustvarjanja in omogočati napredovanje veščine oziroma rast. Rast dosežemo ob pravem razmerju med izzivi in sposobnostmi, tako da neprestano zvišujemo izzive in s tem izboljšujemo veščine (»kanal zanosa«).
·       - jasni cilji in povratne informacije. Cilji dejavnosti morajo biti dovolj zahtevni in kompleksni, povratne informacije pa čim hitrejše in jasne.
·       - socialno-kulturni pogoji. Z vprašanjem družbeno-kulturnih pogojev, ki naj bi omogočali avtotelično (samolastno, samodeterminirano) doživljanje,  trčimo ob zelo zapleteno problematiko. Cs. vzpostavlja zvezo med družbenimi značilnostmi, kot sta anomija in alienacija in značilnostmi zavestnega doživljanja. Družbena anomija (brezzakonje, nered) naj bi se povezovala z motnjami pozornosti in tesnobo, alienacija (odtujenost) pa z egocentričnostjo, rigidnostjo in dolgčasom. O teh povezavah ne navaja nobenih empiričnih podatkov. Bolj problematično je protislovje, ki se skriva v njegovi obravnavi kulturnih značilnosti kot pogojev zanosnega doživetja. Primer delavca ob tekočem traku jasno ponazarja to protislovje. Tekoči trak je tako rekoč simbol alienacije, ki naj bi zavirala zanosno doživetje. In vendar si ga delavec z zavestno odločitvijo »organizira«. To se pravi: kljub alienaciji in dolgčasu si priredi zanos. To kaže najmanj na to, da kulturni pogoji niso ne nujni ne zadostni za omogočanje ali zaviranje zanosa. Vsekakor pa družbeno-kulturni pogoji olajšujejo ali otežujejo doživljanje zanosa, ali pa spreminjajo njegovo naravo. V tradicionalnih družbah doživljajo ljudje zanos (ekstazo) ob religioznih obredih, v modernih si ga morajo poiskati v posebnih dejavnostih, ali si ga prirediti po nasvetu Cs.
·       nevrološki oziroma psihofiziološki pogoji. »Motnje pozornosti in pretirano odzivanje na dražljaje preprečujejo zanos, ker je pri takih  stanjih psihična energija preveč spremenljiva in kaotična.« (136)
·       psihološki oziroma osebnostni pogoji. »Pretirano samozavedanje in egocentričnost ga (doživetje zanosa) preprečujeta iz nasprotnega razloga – pri njiju je pozornost preveč toga in zamejena.« (136). Pretirano sramežljiva oseba oziroma oseba, ki se pretirano zaveda same sebe, težko doživi zanos.
Pogoji zanosnega doživetja, ki jih navaja Cs., in smo jih povzeli zgoraj, zgolj olajšujejo ali otežujejo doživetje zanosa oziroma omogočajo ali preprečujejo to doživetje pri večini populacije. Že na prvih straneh svoje knjige navaja Cs. primere, iz katerih je razvidno, da je zanos mogoče doživeti v kakršnih koli pogojih, če se le odločimo za to, to je, če smo ljudje prave vrste – avtotelične osebnosti.
Zanos si priredi delavec ob tekočem traku in zapornik v samici pod naslednjimi pogoji:
1. Oseba je pred nalogo, katere izvršitev zahteva določeno veščino. 2. Oseba si zada cilj. (Razlika med nalogo in ciljem ni pojasnjena.)  Vsi ostali »pogoji«, ki jih navaja Cs. (72), so opis doživljanja zanosa in ne antecedentni ali spremni pogoji tega doživljanja.  Navajanje pogojev zanosnega doživetja torej ni ustrezno. Naj popravim Cs..
Kateri pogoji morajo torej biti izpolnjeni, da bo oseba doživela zanos ob neki dejavnosti? Kot prvi mi pride na misel en sam pogoj: da ima dejavnost za to osebo značaj igre, to je dejavnosti, ki je sama sebi namen (avtotelična dejavnost), ali da jo je mogoče kot tako doživeti, četudi je njen prvotni značaj  heteroteličen (eksoteličen) – to je zadosten pogoj.  Drugi pogoj, ki verificira prvega, je, da je oseba ob tej dejavnosti že kdaj doživela zanos ali vsaj užitek in zadovoljstvo – ne nujen ne zadosten ampak podporni pogoj.  Tretji pogoj je odločitev osebe, da se tej nalogi posveti, da se ji preda in vsaj za nekaj časa opusti vse drugo – nujen pogoj. Cilju »se posvetimo do skrajnih meja naše zbranosti…« (Cs. 74). Četrti pogoj je primerno stopnjevanje zahtevnosti naloge pri ponavljanju dejavnosti, tako da stopnjujemo izzive in s tem izboljšujemo veščine – nujen pogoj.
To pomeni: če se oseba odloči, da se bo posvetila neki dejavnosti kot igri oziroma dejavnosti, ki daje užitek in zadovoljstvo že s samim izvajanjem ne glede na rezultat, in jo bo vztrajno, strukturirano izvajala, bo doživela zanos. Če je pri tej dejavnosti že doživela zanos, ga bo ponovno, če primerno poveča zahtevnost naloge.
Ali to pomeni, da je zanosno doživljanje čisto subjektivna stvar in da sploh ni mogoče ugotoviti objektivnih pogojev doživljanja zanosa?  Je vsaka dejavnost lahko zanosna za nekoga?  Ali pa je, nasprotno, mogoče urediti tako, da bi bilo lupljenje krompirja za vsakogar zanosna dejavnost, čisti užitek sama po sebi? Zdi se, da Cs. misli tako.
Ali se dejavnosti razlikujejo po svojem potencialu, da bi jih mogli spremeniti v igro, v dejavnost, ki je sama sebi namen? V načelu lahko vsaka dejavnost postane igra za določeno osebo. Vendar je to za lupljenje krompirja manj verjetno kot na primer za ljubljenje. Ljubljenje je potencialno univerzalno zanosna dejavnost. Za to, da bi taka dejavnost postalo lupljenje krompirja, pa se je treba potruditi. To ima v mislih Cs., ko razčlenjuje »pogoje« doživetja zanosa in opisuje zanosno opravljanje monotone naloge za tekočim trakom. 
V kampu sem določen za pomivanje posode. Če se tega, zame zoprnega, opravila lotim z namenom, da bom na hitro vse skupaj splaknil in čim prej končal, bom ves čas namrščen splakoval in metal v škaf, na koncu pa bil opozorjen, da je slabo pomito. Če pa si rečem, da je treba stvar vzeti kot igro, tako, da me bo zabavala in ohranjala moj um živahen in zavest urejeno, jo bom vzel kot tehnološki problem. Posodo bom lepo razpostavil po vrsti, po velikosti in namenu, razporedil gobice, mrežice in čistila, si zamislil pomivanje v topli vodi in splakovanje v čisti hladni vodi; si zamislil pravila (najprej zunanji del posode, potem notranjega) itd., bom nenadoma začel uživati v tem razvejanem postopku. Na koncu se bom z lepo zloženo posodo, ob ustreznem estetskem užitku, odpravil k prikolici in ponosno, brez strahu, da bom opomnjen, pokazal opravljeno delo.
Ko sem pred nalogo, naj olupim košarico krompirja, kar mi je odveč, si dejavnost lahko popestrim tako, da se vprašam: ali je možno to izvesti na zabaven, igriv način. Odgovor je vedno »da«. Kako? Proučim okoliščine: velikost in količino krompirja, obliko posameznih krompirjev; je mlad ali star; ima krompir kalčke; je opran ali umazan od zemlje; kako ga bo gospodinja pripravila; v kakšno obliko naj ga narežem; kakšno orodje imam na voljo; kakšno posodje itd. Že samo to raziskovanje utegne biti navdušujoče. V glavi se oblikuje načrt, predvideni postopek. Imam rad sistematiko, tehnološko zaporedje: pranje neolupljenega krompirja, lupljenje (varianta enopoteznega lupljenja ali staccato potez), izrezovanje očesc (z istim lupilnim nožem, ki ima neprimerno plastično konico ali z bolj primernim drugim nožkom), odlaganje olupljenih krompirjev (morda v nekoliko oddaljeno skledo na način košarke), pranje olupljenega krompirja (morda v zaprti posodi na način centrifuge), razrez za peko (inovativne oblike), pranje razrezanega krompirja, sušenje, gospodinjin nadzor, popravljanje napak itd. Zastavim si časovne norme. Pri naslednjem lupljenju jih skušam preseči. Lupljenje krompirja postane moja zanosna dejavnost. Odslej samo še jaz v hiši lupim krompir.  Moje sebstvo se utrdi. Tako nekako bi, nekoliko hudobno, apliciral Cs.
Ali je razlika med dejavnostjo, ki zgolj vodi do užitka in zadovoljstva, in zanosom?  Da, razlikujemo instrumentalne dejavnosti, ki vodijo do užitka in zadovoljstva, in dejavnosti, ki same po sebi kot postopki izvajanja pomenijo užitek in zadovoljstvo – dejavnosti, ki so dani osebi užitek same po sebi (avtotelične dejavnosti po Cs.). Ista dejavnost je lahko eni osebi zgolj instrumentalna, drugi pa avtotelična. Priprava krompirja je nekomu zgolj sredstvo, da utoli glad, drugemu pa umetniški kuharski užitek.
(Naj omenim, da se mi do tega trenutka še kar zanosno pisanje tega članka spreminja v moro. To navajam v premislek o naravi zanosa. – Zanosen odmor! – Ovedel sem se, da to pisanje pravzaprav ni zanos ampak čisti eskapizem, beg od dolgočasnih morskih počitnic – prava priložnost, da preskusim paradigmo zanosa in namesto pisanja spremenim v zanos počitnice. Se pa sprašujem, čemu; kako naj zanosno počivam, ko me pa vleče pisanje, in kaj bo potem s člankom.)
(se nadaljuje)

Ni komentarjev:

PO ČRNI GORI (4)

  5 . dan: Budva - Cetinje - Lovćen - Njeguši - Kotor - Budva Zjutraj smo se od recepcije Slovenske plaže vzpeli po serpentinah v smeri pro...