17 februar 2018

"To je umetnost"

V zadnjih dveh zapisih o performansih Simone Semenič in Maje Smrekar sem se na njuno delo odzval kot na umetniško prakso. To pomeni, da sem skušal dojeti (podoživeti?) in razumeti, kaj s svojimi performansi sporočata. Nisem njune prakse obravnaval z vidika etike, morale ali politike, kot počenjajo najbolj kričavi in razširjeni zapisi v medijih in na spletu. Ti zapisi kažejo samo osnovno nevednost njihovih avtorjev, ki je morda pri tem ali onem posledica njegove premočne zagretosti za določeno vrsto politike ali tercialske morale.
Vendar se mi zdi upravičeno vprašanje: "Pa ti res misliš, da je to umetnost?" V tem kontekstu, se mi zdi, uporabljamo besedo "umetnost" v dveh pomenih. V prvem pomenu samo določimo ali obmejimo področje dejavnosti. Rečemo: to je umetnost, ne politika, ne znanost. Ko je Duchamp v umetnostni galeriji razstavil pisoar in ga naslovil "Fontana", je s tem povedal ravno to: vsi vemo, da je to pisoar, a če ga razstavim v galeriji, opozorim na to, da ga lahko gledamo tudi kot umetniški objekt. V tem primeru je ta kvazi-skulptura, ta obrtniški oziroma industrijski izdelek, lahko precej podobna fontani, ki jo je, ali bi jo lahko, izdelal kak kipar po drugačnem postopku oblikovanja. Če se torej umetnica odene v narodno zastavo in reče, da je to umetniško dejanje, gledam na njeno dejanje kot na umetnostni objekt, na dejanje v umetnostni galeriji, na področju umetnosti.
V drugem pomenu pa z besedo "umetnost" ali "umetniški" označujemo kvaliteto dela ali dejanja, ki so opredeljena kot umetnostna, kot taka, ki sodijo na podočje umetnosti. Rečemo, da je nekaj "res umetniško", drugo pa, da ne dosega kriterijev pravega umetniškega dela; je zgolj obrtniško, ali ljubiteljsko, diletantsko ipd. V tem pomenu besede "umetnost", bi lahko mirno rekli, da tisti performans ni nobena umetnost, to je, ne dosega kriterijev dovolj dobrega ali pravega umetniškega dela ali dejanja. Ali pa bi rekli: to je res pretresljivo umetniško dejanje.
Potem ko smo na osnovi umetničine izjave pristali na to, da njeno delo sodi na področje umetnosti, ne v politiko, lahko, sklicujoč se na znotraj umetnostne kriterije presodimo, da ni dovolj dobra umetnost. Proti temu nimam nič, za tako presojo nisem usposobljen. Sem pa proti temu, da se njeno delo obravnava kot moralno ali nemoralno, domoljubno ali nedomoljubno itd.




Ni komentarjev:

PO ČRNI GORI (4)

  5 . dan: Budva - Cetinje - Lovćen - Njeguši - Kotor - Budva Zjutraj smo se od recepcije Slovenske plaže vzpeli po serpentinah v smeri pro...