Naj povzamem analizo, kot jo je podal Enver Kazaz v spremni besedi k Samardžićevem Gozdnem duhu.
ZGODOVINSKI KONTEKST: Dekadenca in kriza socializma, tragična izkušnja balkanske vojne.
VIDIK, ZORNI KOT: Zgodba je pisana z vidika mladostnika iz skupine huliganov, torej z vidika obstranca, autsajderja, z vidika kontrakulture.
TEME: Ta zorni kot vsiljuje temo, ki je vzpostavljanje sveta, nasprotnega dominantni malomeščanski kulturi in socialistični ideologiji. Ta svet je življenje huliganov, mačistični svet ulice. Teme, ki se prepletajo: nacionalizem, huliganstvo, ljubezen, istospolnost, vojaščina, vojna, mačizem. Konflikti romana: ulica proti družini in družbi, mačizem in grobost ulice proti malomeščanskim vrednotam in navadam, medsebojna vdanost in svojska etika huliganov.
ZVRST: Roman je opredeljen kot hibrid več zvrsti. V prvi vrsti sodi med 'frajersko prozo', 'prozo v kavbojkah' (A. Flaker), to je prozo, ki je pisana z vidika obstrancev, in ki problematizira dominantno družbo, njene vrednote, kulturni, ideološki, politični sitem, v našem primeru socialistično malomeščansko družbo. Nastopa proti družbi, ki ločuje normalno in nenormalno, sprejemljivo in pohujšljivo, dopustno in nedopustno, ki zavrača drugačnost (homoseksualnost). Po drugem vidiku je to vzgojni roman ('Bildungsroman'), saj opisuje duhovni razvoj protagonista. Tretji vidik je njena avtobiografskost; je fingirana avtobiografija. Poleg tega je ljubezenski roman.
PRIPOVEDNE TEHNIKE: Infantilizacija. Osnovna tehnika pripovedovanja skozi oči mladostnika. Na ta način se doseže potujitev; vsakdanje samoumevnosti se pokažejo vredne čudenja in kritike. To je v bistvu fenomenološki postopek 'dajanja v oklepaj' obstoječih teorij, ideologij, načinov videnja. Tako se 'deavtomatizira percepcija' (Kazaz), gledanje skozi ideološka očala, in odstrejo politične, ideološke, sociološke tančice s pojavov. Videti vsakdanje stvari in dogajanja, ki jih dojemamo skozi ustaljene navade, kot da jih vidimo prvič. Tako odkrijemo ves razpon lepote in grdote sveta. Trivializacija. Opisovanje znanih, vsakdanjih, trivialnih pojavov ulice, nižjih slojev, v nasprotju z vzvišenimi, duhovnimi problemi elite. Poetični, čutni realizem: bogastvo poetični detajlov, sinestezij.
LITERARNOZGODOVINSKA SMER: Razpad postmodernizma in prehod v poetiko nove senzibilnosti, neorealizem, kritično mimetičnost in čutni realizem. Od postmodernizma prevzel usmeritev na malo osebno zgodbo obstranca, osebno mitologijo, namesto velike socialistične ideološke utopije.
Vir: Enver Kazaz, Roman, izpolnjen s poezijo telesa. Spremna beseda v: G. Samardžić, Gozdni duh. Beletrina, Štdentska založba, Ljubljana 2006.
BEGOTNICE Pišem predvsem zase: da si bolje zapomnim; da se bolje razumem; da se ohranjam radovednega. Nikomur ničesar ne vsiljujem. Berete na svojo odgovornost. Komentarji so zaželeni. - Piše: dr. Blaž Mesec. - Daljši članki so v rubriki STRANI
01 februar 2012
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
PO ČRNI GORI (4)
5 . dan: Budva - Cetinje - Lovćen - Njeguši - Kotor - Budva Zjutraj smo se od recepcije Slovenske plaže vzpeli po serpentinah v smeri pro...
-
V zadnjem tednu sem se nekaj ukvarjal z vprašanji komuniciranja. Pri tem sem brskal po starih knjigah (v katerih se vedno najde kaj spregled...
-
6. april 2019. Sobota. Dan drugi. Perugia - Todi - Deruta. Sinoči smo dan sklenili z večerjo v Chocohotelu v Perugi, kjer smo se nastan...
-
V tokratnem nedeljskem intervjuju na TVSLO1 (21. 4. 24) je voditelj dr. Jože Možina med drugim vprašal akademika, poliglota in svetovno uv...
Ni komentarjev:
Objavite komentar